Tehisaru edukas rakendamine – andkem ohjad värsketele talentidele
Tehisintellekti laia kasutuselevõtuga muutuvad aina olulisemaks andmetega seonduvad oskused: andmete tõlgendusoskus ja andmepõhine teadlik otsustamine, probleemide sõnastamisoskus, arusaam andme-eetikast, andmetega seotud piirangutest ning tulemuste võimalikust kallutatusest, riskiteadlikkus ja küberohtude tajumine. SEB Baltikumi kliendiandmete ja strateegiaüksuse juht Andra Altoa arutleb, milliseid võimalusi ja väljakutseid toob tehisaru kasutuselevõtt ettevõtetele ning milline roll on täna ja tulevikus andmeteadusel.
Aasta 2023 oli murranguline. Laiemale üldsusele said tuntuks tehisarul põhinevad tööriistad, eesotsas Open AI poolt arendatud keelemudeliga Chat GPT. Need tööriistad võimaldavad ülesandeid täita senisest kiiremini ja lihtsamalt, kuid samas annavad ka uusi vaateid, loovad enneolematuid kombinatsioone, ning aitavad ärgitada meie meeli ning loovust.
Ka ettevõtted näevad tehisarus, andmetes ja robotites võimalust efektiivsuse tõstmiseks. Globaalselt on suurettevõtete investeeringud andmeteadusse ja tehisintellekti kasutuselevõttu viimase kümne aastaga kasvanud kümnekordseks, ulatudes üle saja miljardi dollari. See on ka vilja kandnud. McKinsey 2022 uuring* sedastab, et tehisintellekti investeerinud ja selle kasutusele võtnud organisatsioonid on saavutanud olulist kulude vähenemist ja tulude suurenemist.
Ent kõikidest uutest rakendustest ja võimalustest hoolimata käib tehisintellektiga kaasas ka kriitika. Ühest küljest tõstatus tehisaru tormilise arengu kontekstis küsimus, kas see on üldsusele turvaline. Teisalt on omaette väljakutse, kuidas suurandmeid ja tehisaru äris rakendada. Lisaks on arutletud, millist väärtust see lõpptarbijale loob. Bill Gates kirjutas oma blogis, et isegi parimatel rakendustel on puudulik arusaam inimese tööst, isiklikust elust, huvidest ja suhetest ning seetõttu on piiratud võime kasutada seda teavet inimese heaks asjade tegemiseks. Kuid Gates prognoosib, et järgmise viie aasta jooksul muutub see täielikult.
Omaette küsimus on tehisaru kasutamine klienditeeninduses – kuidas integreerida tehisaru klienditeenindusse ja disainida protsessid selliselt, et klient ja ka töötaja tunneks end tõeliselt väärtustatuna. Testid on näidanud, et klientide kogemust mõjutab see, kas nende vastas on inimene või robot. Nii töötajad kui kliendid hindavad inimeste vahelist suhtlust ja hilisemaid hinnanguid mõjutab eelkõige positiivne kontakt. Töötajad näevad selles kinnitust oma professionaalsetele oskustele ja kliendid on rõõmsad, kui neile annab häid sõnumeid edasi inimene, mitte robot.
Ümberõppest pole pääsu
Tänaseks toimunud muutus on hüppeline – tehisaru on võimeline looma iseseisvalt tarkvarakoodi, täiendama uuringuid ja kirjutama hea kvaliteediga teksti. Pole kahtlust, et tulevikku iseloomustab inimese ja masina koostöö. Ent fakt on ka see, et enamik töötajatest ei ole kunagi ülikoolis läbinud kursust, kuidas tehisintellekti kasutada, milliseid ärilisi rakendusi saaks selle abil luua või milliseid ülesandeid need tööriistad täita aitaksid. See aga tähendab, et paljudes valdkondades seisab ees töötajate ümberõpe.
Lisaks baasarusaamale, mida tehisaru mudelid ja tööriistad võimaldavad, on veelgi suurema tähtsusega valdkonna ärilised teadmised, loovus ja uuendustele suunatus, kriitiline mõtlemine ja sünteesivõime, koostööoskus, ning võimekus ideid ellu viia. Kuna tehisaru käib käsikäes (tohutu hulga) andmetega, siis muutuvad aina olulisemaks andmetega seotud oskused, nagu andmete tõlgendusoskus ja teadlik otsustamine, probleemide sõnastamisoskus, arusaam andme-eetikast, andmetega seotud piirangutest ning tulemuste võimalikust kallutatusest; riskiteadlikkus ja arusaam küberohtudest.
Otsime värsket andmetalenti SEB rahvusvahelisse programmi
Kokkuvõtvalt ootab ettevõtteid murranguline väljakutse – tehnoloogiline, sotsiaalne kui ka juhtimisalane. Pole kahtlust, et andmeteadus hakkab erinevates valdkondades üha olulisemat rolli mängima, seega on teatav edumaa neil, kellel on juba olemas või kes on omandamas vajalikke teadmiseid ja oskusi. Seetõttu pakub SEB tänavu kokku kolmele (sh Eestis andmevaldkonnas ühele) Baltikumi magistriõpet lõpetavale tudengile võimalust osaleda SEB rahvusvahelises praktikaprogrammis, kus saab tutvuda andmeteaduse projektidega erinevates SEB Grupi divisjonides, mõista ärilisi väljakutseid ning tehnoloogilisi arenguid. SEB rahvusvahelisse praktikaprogrammi otsime kedagi, kel on oskused ja teadmised andmeteaduses ning tehnoloogia vallas, kuid kes on samavõrra kirglik andmepõhiste finantstoodete ja -teenuste uuendamise ja arendamise suhtes. Selles rollis on praktikant strateegia, andmeteaduse ja tehnoloogia ristumispunktis, et töötada välja järgmise põlvkonna finantslahendused. Praktikaprogrammis osaleja missiooniks on uurida ja kaardistada potentsiaalseid kõrge tulemuslikkusega ja kliendile väärtust loovad lahendused.
*McKinsey 2022 uuring The state of AI in 2022—and a half decade in review
Lisainfo:
Maarja Lumiste
Kommunikatsioonispetsialist
SEB Pank
Telefon +372 56631925
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
maarja.lumiste@seb.ee
www.seb.ee