Taaskasuta ja taaspaki: kuidas muuta jõulukinkide pakkimine jätkusuutlikumaks?
Jõuluperioodil kasvab hüppeliselt pakkematerjalide kasutamine. Eksperdid selgitavad, kuidas jõulude ajal teha jätkusuutlikumaid valikuid ning jagavad nippe nutikateks ja keskkonnasõbralikeks pakkimisvõimalusteks.
SEB korraldatud uuringust selgus, et 52% ehk iga teine Eestis elav inimene pakib jõulukingitused ise taaskasutades selleks juba olemasolevat pakkematerjali. 32% soetab kinkide pakkimiseks uue kinkepaberi või -koti. 8% uuringus osalenud eestimaalastest eelistab kingitusi üldse mitte pakkida ning 6% kasutab selleks poes või kaubanduskeskustes pakutavat teenust.
“Jõulud on tõesti selline aeg, mil hüppeliselt kasvab erinevate pakkematerjalide kasutamine. See on ka arusaadav, sest kingi üks oluline osa on üllatusmoment, kuigi tänapäeva üha teadlikuma tarbimise puhul võiksid ka jõulukingid olla praktiliselt pakitud,” lausus Uuskasutuskeskuse turundus- ja kommunikatsioonijuht Esme Kassak.
SEB jätkusuutliku panganduse juht Evelin Allas tõi välja, et Suurbritannias on uuritud, et sealsed tarbijad kasutavad igal aastal umbes 365 300 kilomeetrit pakkepaberit ning keskmine majapidamine kasutab neli rulli pakkepaberit, millest üle 83 ruutkilomeetrit pakkepaberit jõuab prügikastidesse. Ka Kassak lisas, et Inglismaal on mõõdetud, et jõulude ajal kulutatud kingipaberi kogus on võrreldav vahemaaga maa ja kuu vahel ning ameeriklased on võrrelnud prügis lõpetavat paberihulka 9 tiiruga (2,3 miljoni naela väärtuses) ümber maakera - ja kogu seda paberihulka kasutatakse vaid mõneks sekundiks rõõmu valmistamiseks.
Nutikaid pakematerjale võib leida igaühe kodudest
SEB jätkusuutlikkuse eksperdi sõnul ei saa suurt osa pakkepaberist ümber töödelda ja uuesti ringulusesse lasta, kui need sisaldavad glitterit või laminaati. “Suurbritannia ajakiri Business Leader on viidanud uuringutele, mis näitavad, et 1 kg pakkepaberit põhjustab tootmisprotsessi käigus rohkem kui 3,5 kg CO2 heitkoguseid. Seega on oluline, et juba olemasolev pakkematerjal leiaks võimalikult palju taaskasutust, et kompenseerida selle tootmisega kaasnenud keskkonnamõju. Uut pakkepaberit valides võiks eelistada keskkonnasõbralikke või ümbertöödeldavaid materjale,“ nentis Allas, miks kinkepakendi taaskasutamine oluline on.
Uuskasutuskeskuse ekspert tõi välja, et viimastel aastatel on kogunud populaarsust furoshiki tüüpi ehk kangatüki sisse pakkimine, kusjuures kangas võib olla omakorda midagi praktilist ja seega kingituse üks osa. “Me tarbimine tekstiile rohkem, kui lõpuni ära kasutame, seega miks mitte pakkida kingitus olemasolevatesse materjalidesse, luues nii mõlemale lisaväärtust. Stiilne tekstiilpakend võib osutuda salliks, rätikuks või linikuks,” jagas Kassak väärt nippe.
Ka pakkepaberi leidmisel soovitas ta mõelda kastist välja ja kodus ringi vaadata. “Kingipaelaks sobivad hästi erinevad lõngajäägid, riideribad või siis varasemalt nutikalt kõrvale pandud paelajupid. Uus rullis plastikpael võib olla küll käepärane, kuid keskkonnale teeb see pärast oma töö tegemist kahju. Uue paela puhul võiks eelistada keskkonnasõbralikku paberpaela. Ilusad kingipakendid on soovitatav kokku koguda, et neid järgmistel aastatel jälle kasutada ja meelepäraselt tuunida. Kokkuvõttes soovitame enne uue ostma minekut leida nutikas kasutus olemasolevatele asjadele või otsida vajaminevat teise ringi poodidest. Taaskingi, taaspaki ja taasloo!” lisas Kassak.
SEB tarbijate ostukäitumise uuring toimus 2023. aasta oktoobris ja novembris ning uuringu viis läbi uuringufirma Norstat. Uuringus osales 1001 Eestis, 1004 Lätis ja 1000 Leedus elavat inimest vanuses 18-74 aastat.