SEB uuring: Baltikumi start-up ettevõtted hoiavad sel aastal fookust koduturul
SEB viis sel kevadel läbi Baltikumiülese väikese ja keskmise suurusega ettevõtete uuringu, milles analüüsiti eraldi start-up sektoris tegutsevate ettevõte tegevust. Uuringust ilmnes, et suur osa siinsetest idufirmadest hoiab heitlikku majandusolukorda arvestades oma fookust 2023. aastal koduturul, töötajaskonnas suuri muutuseid ei plaanita ning oodatakse vähemalt 15%-list käibe kasvu.
Eesti start-up ettevõtetest uuringus osalenud vastajatest 83% nentisid, et sel aastal hoitakse tegevuse fookus koduturul ning ka töötajate arvus muutuseid ei plaanita.
„34% uuringus osalenud Eesti start-up ettevõtetest plaanivad uuendada oma tooteid ja teenuseid ning 28% leiab, et nõudlus nende pakutavate lahenduste vastu on kasvamas. Viiendik idufirmadest teevad investeeringuid edasisse kasvu,“ tõi uuringu andmeid esile SEB väikese ja keskmise suurusega ettevõtete segmendijuht Maarja-Maria Aljas.
Ta nentis, et kuigi idufirmad hoiavad sel aastal põhifookust koduturul, siis nähakse siin võimalust siiski kasvuks ning üle viiendiku start-upidest ootavad vähemalt 15%-list käibe kasvu.
Eesti hoiab Baltikumis liidripositsiooni, kuna siin on viimastel aastatel olnud elanike arvu kohta enim start-upe. Siiski on lisaks Eestile ka meie lõunanaabrite start-up-kogukond alates 2016. aastast stabiilselt kasvanud.
Baltikumi iduettevõtluskeskkonna uuringu (“The Baltic Startup Ecosystem Study“) andmetel kasvas 2016-2021-aastatel idufirmade arv Eestis 26%, Leedus lausa 40% ja Lätis 23%.
„Samas, kui võrrelda idufirmade kasvu 2022. aastani ja nende hinnanguid selle aasta seisule, siis suurim erinevus on kõigis kolmes riigis just idufirmade töötajaskonna kasvus – kui eelmise aastani kasvas iduettevõtetes töötajate arv stabiilselt, siis 2023. aastal hindasid nii Eesti (83%), Läti (50%) ja Leedu (50%) idufirmad, et nad ei plaani muuta töötajate arvu oma ettevõttes,“ rääkis Aljas.
Läti start-upid on 2023. aastal suurimate ootustega
Kui Eesti idufirmad on oma selle aasta käibe kasvuprognoosis mõnevõrra tagasihoidlikumad ning pisut üle viiendiku ehk 23% Eesti start-upidest hindab, et nende käive kasvab üle 15%, siis Lätis ootab enam kui 15%-list käibekasvu lausa 50% idufirmadest ning Leedus 29% start-up-ettevõtetest.
Aljas tõi esile, et Läti start-upid hindavad käesoleval aastal ka suurimat panust tootearendusse – 46% sealsetest idufirmadest plaanivad uuendada tooteid ja teenuseid ning 38% teevad täiendavaid investeeringuid. Leedu idufirmade puhul on vastavad numbrid 34% ja 38% ning Eesti idufirmade puhul 34% ja 28%.
Ta tõi esile, et uuringus osalenud Läti start-up-ettevõtetest ootavad 42%, et nõudlus nende toodete ja teenuste järgi kasvab, Leedus on sama ootus 38% idufirmadest.
Idufirmade väljakutseks on inflatsioon ja kasvav maksukoormus
Kui möödunud aastal avaldatud Baltikumi iduettevõtluskeskkonna uuringust ilmnes, et start-up ettevõtete väljakutsed olid tugevalt seotud talentide leidmisega oma ettevõtetesse, siis käesoleval aastal on tööjõuga seotud väljakutsed vähenenud. Seda võib Aljase sõnul selgitada olukorraga, kus suur osa ettevõtetest ei plaani töötajaskonna arvus muutuseid. Samas nähakse varasemast suurema väljakutsetena kulude kasvu, mis on seotud inflatsiooni ja maksudega.
Ta lisas, et kuna ka kauem tegutsenud väikese ja keskmise suurusega ettevõtete jaoks on põhilised väljakutsed seotud kasvavate kuludega, siis idufirmad siin ei eristu ning ka nende tegevust ja käivet mõjutab enim üldine majandusseis.
Kõigi kolme Balti riigi start-up ettevõtted näevad oma majanduslike tulemuste mõjutajana 2023. aastal kõrgeid energiahindu, kasvavat inflatsiooni ning suurenevat maksukoormust.
„Kusjuures Eesti ja Leedu ettevõtted prognoosivad inflatsiooni mõju käibele rohkem kui Läti ettevõtted. Samas Läti idufirmad hindavad palkade maksukoormuse kasvu mõju üldistele majandustulemustele kõrgemalt kui naaberriikide idufirmad,“ nentis Aljas.
Baltic Business Outlook uuring tutvustab Baltikumi väike- ja keskmise suurusega ettevõtte (VKE) ootusi ja seisukohti käimasolevaks aastaks. Küsitlus viiakse iga-aastaselt läbi Lätis, Leedus ja Eestis ja sel aastal osales uuringus kokku 1787 ettevõtet ning 196 start-up ettevõtet.
Lisainfo:
Katre Kärner
kommunikatsioonijuht
ärikliendi valdkond
SEB Pank
Telefon +372 5560 9962
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
katre.karner@seb.ee