Millega arvestada skaleeritava ärimudeli loomisel ja finantseerimisel?
Ettevõtte ideede finantseerimiseks on võimalusi mitmeid. Näiteks üheks võimaluseks on kaasata investoreid, teiseks valida finantseerijaks pank. Kuidas aga saada oma plaanide elluviimiseks raha?
Kasvuprogrammi 6. loengus arutlesid SEB Panga suurklientide osakonna juhataja Ethel Kitter ja Eesti Äriinglite Võrgustiku EstBAN tegevjuht Anu Oks ettevõtte erinevate finantseerimisvõimaluste üle.
Ingelinvestorite suurim hirm on FOMO ehk et keegi ei taha heast investeeringu võimalusest ilma jääda ning panga jaoks on oluline, et ettevõtted kasvaksid läbimõeldult. Nagu Alar Kolk ütles, on ettevõtted alguses väga armunud ja pimedad, peale tegevusplaani analüüsi ja nõustamist saavad nad nägijaks ja kuuljaks. Ehk et oma ideesse uskumine on kõige alus, edasi tuleb ka teised ehk rahastajad sellesse uskuma panna.
„Panga finantseeringu jaoks on korralik, läbimõeldud projekt kõige alus. Kui riskid ja kava on läbi mõeldud, ärimudel on lahti kirjeldatud ning mis peamine, rahavoog on olemas, järgneb avatud ja läbipaistev arutelu ja nõustamine,“ ütles Kitter. See protsess on ettevõttele päris mahukas, aga selle jooksul saab ka ettevõte ülevaate, mis struktuur ja lahendus oleks neile just kõige sobilikum valik ning mis hetkel oleks võimalik ja mõistlik panga finantseeringut kaasata kasvu rahastamiseks.
„Investoreid tuleb erutada, nende silm särama panna. Esitleda, mis probleemi sinu toode/teenus lahendab, kus on su turud, kes on klient, millised on riskid, kuidas raha teenid, kes on konkurendid, kes on asutajad ja millise kogemusega. Eeldatakse ka, et ettevõttel on juba käive ja mis peamine, ta peab olema võimeline näitama näiteks järgmise 1,5 aasta kasvu,“ kirjeldab investoritele idee esitlemise peamiseid punkte Oks.
„Oluline on näidata oma ettevõtte skaleeritavust ja kasvamist ning kasvu kiirust. Käibe kasv, kasutajate kasv, rahastuse kasv, turgude kasv - olenevalt ettevõtte iseloomust, millise mõõdiku kasvu on kõige relevantsem investoritele näidata,“ täiendas Oks.
Kas pigem üks või mitu toodet?
Ettevõtted kipuvad tihti arvama, et mida rohkem tooteid, seda kasumlikum. Finantseerijad seda nii üheselt ei näe. Kas peaks siis unustama teised tooted ja keskenduma ainult ühele-kahele tootele?
„Jah, lihtsam on keskenduda ühe toote analüüsile, turundamisele ja turgudele viimisele, kui mitmetele erinevatele. Tuleb mõelda, mis on see sinu üks asi, mis on ainulaadne, millega sa maailma vallutama lähed,“ ütles Oks.
Vaata Kasvuprogrammi 6. loengut järgi siit!
Loe ka artiklit: SEB: oskuslikult koostatud äriplaan loob eelduse läbilöögiks | SEB
Lisainfo:
Katre Kärner
kommunikatsioonijuht
ärikliendi valdkond
SEB Pank
Telefon +372 5560 9962
Tornimäe 2, 15010 Tallinn
katre.karner@seb.ee
www.seb.ee