Kuidas karjääriredelil tõusta? Võti peitub soovis pidevalt areneda ja õppida
Mitmed tänased juhid on oma karjääriteed alustanud klienditeeninduses, näiteks mõnes toidukohas teenindajana või pangas nõustajana. Kuidas aga liikuda klienditeenindusest edasi ja jõuda juhipositsioonile? Oma kogemust jagavad pangas tellerina alustanud Reine Lehtaru, SEB eraklientide finantseerimise grupi juht; Mikk Kala, SEB Markets osakonna juht ning Christo Ojamaa, SEB käibekapitali- ja arvelduslahenduste divisjoni direktor.
Töö pangas võib tunduda paljude jaoks põnev ja võimalusterohke. Nii ka Reine Lehtaru jaoks, kes mäletab, et unistas pangatööst juba keskkoolis, kuigi kokkupuude pangandusega tol ajal väikses alevis elades puudus. Samas pani ta oma unistuse – töötada tulevikus pangas – paberile kirja.
Nii Reine Lehtaru, Mikk Kala kui ka Christo Ojamaa sattusid pangatelleriks ajal, mil olid bakalaureuse kraadi omandamas. Kui Christo tuli panka telleri positsioonile praktikale, siis Reine kandideeris ja osutus valituks suvetelleriks. Mikk aga sattus panka hoopis teist teed pidi – toonases Tallina Tehnikaülikoolis toimus karjäärimess Võti Tulevikku, kus osales ka SEB. Just selle messi ajal pöördus SEB esindaja Miku poole ja kutsus teda tööle telleri positsioonile. Niisiis võttis Mikk pakkumise vastu, mõeldes, et võib ju suve jooksul seda ametit proovida.
Praktikast, suvetelleri ametist ja mõttest vaid ajutiselt pangas töötada on tänaseks välja kasvanud pikaajaline töösuhe. Reine on töötanud SEB-s 17, Christo 16 ja Mikk 13 aastat ning nad on aastate jooksul liikunud ettevõtte sees erinevatele, praeguseks juhipositsioonidele. Ühest küljest on neid sama ettevõtte juures hoidnud toetav töökultuur ja motiveerivad juhid, kuid teisalt võimalus pidevalt areneda ja edasi liikuda. Millist nõu nad aga annavad tänastele panganõustajatele või noortele, kes plaanivad oma karjääriteed just sel positsioonil alustada?
Silm peab särama
Nõustaja töö puhul on oluline, et silm säraks – sellega nõustuvad nii Reine, Mikk kui ka Christo. „Nõustaja tööks on eelkõige vajalik armastus klienditeeninduse vastu. Kui töö klientidega paneb silma särama ning pangandus pakub huvi, siis nõustaja ametikoht on panka sisenemiseks ainuõige valik,“ kirjeldab Reine. Kõik kolm leiavad, et kindlasti tulevad kasuks ka hea suhtlemis- ja läbirääkimisoskus, enesekindlus ja initsiatiivikus väljakutsete lahendamisel. „Mulle meeldib ikka öelda, et selleks, et teha oma tööd suurepäraselt, peab see sulle meeldima,“ leiab Reine.
Nõustaja peaks olema ennekõike inimene, mitte pelgalt müügimees
Nõustajalt oodatakse suurepärast kliendikogemuse pakkumist, kuid sealjuures tuleb osata märgata klientide vajadusi ja pakkuda neile sobivad lahendusi. Selles rollis on oluline müügitöö, ent nii Reine kui ka Mikk rõhutavad, et see peaks olema eelkõige kliendi vajadustest lähtuv. Miku sõnul on hea müügioskus seotud ennekõike suhtlemisoskusega. „Kliendiga tuleb rääkida nagu inimene inimesega ja tihtipeale viib see tahes-tahtmata eduka müügini,“ arutles Mikk. Ta lisab, et müük ei peaks lähtuma nõustaja vajadusest seatud eesmärke saavutada, vaid ennekõike kliendi vajadusest. „Nõustaja peab üritama aru saada, mis kliendi soov on või võiks olla, kui ta ise ei oska seda otseselt välja öelda,“ lisas ta.
Seega, nõustaja töö puhul on oluline empaatiavõime ning inimlikkus. Reine on nii tellerina kui ka täna juhina lähtunud põhimõttest: „Käitu teistega nii nagu sa soovid, et sinuga käitutakse“.
Proaktiivsus aitab avada uksi
Nii pangas kui ka laiemalt mujal organisatsioonides hinnatakse alati pealehakkamist. Nõustaja võiks olla valmis võtma lisaülesandeid. Christo märgib, et tema üks nii-öelda kiiksudeks on soov pro bono rolle võtta. „Kui põhiülesanded on täidetud, siis võtan hea meelega lisarolle, mis ei pruugi olla üldse minu üksusega seotud. See teeb elu huvitavaks, lisaks on võimalik tutvuda uute kolleegidega ja laiendada oma kontaktivõrgustikku. See võib olla ka edaspidi kandideerimisel eeliseks, kuna sind juba teatakse,“ räägib Christo. Mikk lisab, et lisaülesannete võtmine aitab vältida ka rutiini.
Õppimine ja areng on kõige võti
Nii Reine, Christo kui ka Mikk on ühel meelel, et nõustaja positsioon annab hea võimaluse õppida panka tundma. „See annab niivõrd hea pildi panganduse toimimisest, erinevatest valdkondadest ning palju teadmisi ja kogemusi. See on edasiseks karjääriks väga oluline - aitab saada aru, mis valdkond kõnetab,“ kirjeldab Reine. Christo ja Mikk lisavad, et töö nõustajana võimaldab näha panka erinevatest külgedest, aitab selgeks saada kõik panga poolt pakutavad tooted ning lisaks annab klienditunnetust, aidates mõista, mida kliendid tegelikult tahavad. See on töö, kus õppimine toimub igapäevaselt, kuid mis pakub võimalusi ka edasi liikuda ja areneda.
Igale uuele ametikohale liikumine tähendab õppimist ja sisseelamist. „Learning by doing“ on mõte, mis Mikku kannustab, kuid sealjuures on oluline ka julgus küsida, kui midagi täpselt ei tea. Ühest küljest on arengu- ja õppimisvõimalusi pakkunud SEB nii koolituste kui ka tööalase edasiliikumise poolelt, kuid teisalt peavad kõik kolm oluliseks ka töövälist arengut. Nii Reine kui ka Mikk omandasid pangatöö kõrvalt magistrikraadi ning Christo on parajasti oma magistriõpingute lõpusirgel ja nende jaoks on oluline, et SEB soodustab ja toetab oma töötajate kõrghariduse omandamist hüvitades osaliselt tasemeõppe kulud. Samas kinnitavad nad, et akadeemiline kraad ei ole vähemalt esialgu niivõrd oluline, kuid kõrgemaid positsioone rihtides annab see siiski teatud eelise. Mikk nendib, et mõnel ametipositsioonil on akadeemilise kraadi olemasolu vajalik, kuid see näitab ka laiemalt, et inimene on võimeline alustatu lõpule viima.
Ole julge ja ära muutu mugavaks
Ühel positsioonil töötades võib kergesti muutuda mugavaks. Samas, kui organisatsioon on piisavalt suur, pakub võimalusi edasiarenemiseks ja enda proovile panekuks, siis juba ainuüksi see võiks innustada liikumist mõnele muule ametikohale. „SEB on Eestis ikkagi suhteliselt suur organisatsioon, mis tähendab palju eri valdkondi ja karjäärivõimalusi. Tuleb vaid ise aktiivne olla, kõik uksed on avatud,“ kirjeldab Reine.
Julge katsetada, julge proovida, julge ebaõnnestuda, julge õppida – see ei tähenda alati kõige lihtsamat teed, ent Christo julgustab vastu võtma ka raskemaid väljakutseid. „Alguses võib tekitada see ebakindlust, kuid lõpuks loksuvad asjad paika ja lähevad hästi,“ jagab Christo oma kogemust ja rõhutab, et teadlikult tasuks teha neid asju, mis tunduvad korraliku väljakutsena.
Ole kannatlik
Soov kiiresti edasi liikuda on mõistetav, kuid head asjad, sealjuures ka karjääriredelil tõusmine, võtavad aega. „Nõustaja positsioonil on palju ambitsioonikaid noori inimesi, kes soovides edasi liikuda, võivad üsna kergekäeliselt võtta vastu mõne teise ettevõtte tööpakkumise. Tegelikult võtavad kõik asjad aega ja oma töö vilju saab nautida mitme aasta pärast, kui on kasvanud nii sotsiaalne võrgustik kui ka teadmistepagas. Kitsa vaate asemel on kujunenud välja helikoptervaade. Sellel kõigel on omaette väärtus,“ kirjeldab Mikk.