SEB liisingujuht Rein Karofeld: autoturul on alles ostja, keda hind ei heiduta
Ei tule üllatusena, et autoturg on sügavas languses. Kuigi juunis, käibemaksutõusu eel, paistsid müüginumbrid sirgjoones paranevat, siis pole veel selge, kas see taastumine sõltus enne maksutõusu tehtud ostudest või ongi turg taastumas. Võrreldes eelmise aastaga on automüük tänavu langenud 30 protsenti, uute autode turg 40 protsenti, millest uusi elektriautosid on registreeritud mullusega võrreldes 32 protsenti vähem.
Suurim tagasilöök on eraklientide seas: nemad ostsid oma auto kas 2024. aasta lõpus või lükkavad autoostu vajadust ja otsust praegu veel teadlikult edasi tulevikku. Olemasolevaid autosid kasutatakse kauem ja ei panda neid veel müüki, mis tõsi, on ka üks jätkusuutlikkuse alusmõte. Sarnane langus on sõiduautode turul ka äriklientide seas, kuid seda trendi on kompenseerinud ettevõtete aktiivsuse kasv teistes varaklassides nagu investeeringud masinatesse ja seadmetesse.
Sellal kui erasektori investeeringuid sõiduautodesse on kõvasti langenud, on turul siiski üks muutumatu nähtus – avalik sektor. Nemad uuendavad oma autoparki ja tavapärane sõiduautode ostuaktiivsus on säilinud.
Langus on väiksem tarbija seas, keda hind ei heiduta. Autoturg premeerib neid, kes ostavad uut ja kallist, sest maksu iseloom on selline, et kallis auto on suurema sissetulekuga inimesele võrreldes tavainimesega proportsionaalselt soodsam.
Automüüjad on praegu selgelt raskes positsioonis. Neil tuleb oma kulud üle vaadata ja paraku ei ennustata ka lähikuudeks olukorra paranemist.
Automaks kehtib ka Lätis ja Leedus, kuid erinevalt Eestist läks neil automaksu kehtestamine sujuvamalt. Esimesena kehtestas sõidukimaksu 2009. aastal Läti. Otsest soetamistasu neil ei ole, vaid lõunanaabrite automaks koosneb CO2 emissiooni alusel arvutatavast aastatasust ning on üks Euroopa soodsamaid. 2020. aastal võeti automaks vastu Leedus, kus tasuda tuleb registreerimismaks, mis on selgelt arvutatav CO2 heitmete alusel. Eelmisest aastast hakkas seal kaubaautodele – veokid ja mikrobussid – kehtima ka teemaks.
Eestis kehtestati aga mõlemad maksud, nii registreerimis- kui aastamaks, korraga. Koos mitmete teiste maksutõusude ja suure inflatsiooniga teeb taoline koorem aga meie tarbijale võrreldes ülejäänud Balti riikidega selgelt suuremat valu. Samas täidab maks kestlikkuse perspektiivist oma eesmärki, sest leibkonda teise või isegi kolmanda sõiduki ostu kaalutakse hoolikamalt.