SEB liisingujuht: maksutõusud tõestavad, et Eesti inimeste autoarmastus polegi piiritu
1. juulist tõusvad käibemaks ja kütuseaktsiis annavad hoobi eraisikute ostujõule, tõmmates taas automüügile tugevamalt käsipidurit. Kui automaksu lähenedes tegid tarbijad kiired ostuotsused, tõstes järsult sõidukite müügimahte, on uute maksutõusude eel tarbijate valulävi ületatud ning hinnatõus lööb eelkõige automüüjaid.
Jaanurist kehtima hakanud automaksu järgselt vajus Eesti autoturg langusesse ning vaatamata oodatud kevadisele turu elavnemisele on eraisikute sõidukite müük võrreldes varasemaga jätkuvalt stagnatsioonis. Kuigi autod on müüjatel laos kiireks tarneks olemas ja ka sõidukite hinnad võrreldes varasemaga samal- või madalamal tasemel, ei kipu tarbijad 1. juulil tõusva käibemaksu eel siiski autosid soetama ning maksueelse müügiefekti asemel tõmmatakse tugevamalt käsipidurit.
„Nüüdsed maksutõusud tõmbavad autoturul lisaks tagurpidikäigule ka käsipidurit, sest auto ostmisel on kõrgemalt maksustatud nii selle soetamine kui ka igapäevane liikumises hoidmine. Kui muidu valitses üldteadmine, et eestimaalaste autoarmastus on piiritu ja sõiduki ost tehakse igal juhul ära, tundub, et ka Eesti inimeste valulävi on ületatud. Hetkel juhindub tarbija arusaamast, et kui isikliku sõiduki omamine on niikuinii kallis, siis mõneprotsendiline hinnatõus enam rahakotis suurt vahet ei tee ning nõnda ei kiirustata sõidukit soetama ka eesootava maksutõusu valguses. Oodatakse justkui kindlustunde suurenemist. Samas on meil oma elukaare jooksul teatud ajahetkedel teatud vajadused ja nende realiseerimise suurimaks mõjuriks ei peaks olema valitsuskabineti maksuotsused,” avas SEB liisingujuht Rein Karofeld.
Autoturg võiks täiemahuliselt taastuda 2026. aastal
Tänavu mais oli eraisikute sõidukite uusmüük võrreldes aasta varasemaga pea poole väiksem. Müügi märkimisväärset taastumist oodatakse 2026. aastast, mil buumist autoturul on möödas üks aasta.
“Enne septembri keskpaika taastumist näha ei ole ja kurvema stsenaariumi järgi võiks automüük varasemale järele jõuda 2026. aastal. Automüüjatel on mure eeskätt eraisikutega, kellest arvestatav osa ju vähem kui aasta tagasi endale sõiduki soetasid ning arusaadavalt uut autot ei vaja. Need, kes jätsid sel hetkel ostu tegemata, on samuti äraootaval seisukohal. Parem on seis ettevõtetega, kes uuendavad oma autoparke maksuotsustest hoolimata,” avas Karofeld.