SEB jõulu-uuring: edasikinkimine pole enam häbiasi
Jõulukinkide edasikinkimine kogub populaarsust. SEB tarbijauuring näitab, et üle 40% Eesti elanikest on leidnud kingitustele uue omaniku. Lisaks edasikinkimisele leiavad kingitused sageli tee heategevusse või antakse ära tasuta. Kümnendik paneb kingid müüki.
Eesti vanasõna „kingitud hobuse suhu ei vaadata“ on oma tõetera kaotamas, sest aasta-aastalt lisandub Eestis inimesi, kes leiavad uue omaniku jõulukingitusele, mis neile ei istu. Kingitusi on edasi kinkinud 42% inimestest, mida on rohkem kui eelmisel (34%) ja üle-eelmisel aastal (28%).
Võrdluseks leedulastest on asju edasi kinkinud 40% ning ligi pooled vastanutest arvavad, et see on jätkusuutlik valik, teatas SEB.
Paljudel jäävad sobimatud jõulukingid koju seisma, kuid 36% annab need tasuta ära või annetab heategevusse. Müüki paneb kingid 11% vastanutest. Kusjuures müümist eelistavad pigem kõrgema, mitte madalama sissetulekuga inimesed. Suur osa lätlastest jätab asjad koju seisma, kuid üle poole kingib need edasi või annetab.
„Suurte pühade ajal tuleb ette paanikaoste, kuna inimesed tahavad kinke teha, kuid nad kas ei tea, millist kinki oodatakse või siis jääb kingi leidmine viimasele minutile. Tuleb ette, et pakist vaatab vastu asi, millega on raske midagi peale hakata. Samuti on jõuludeks raamatute kinkimine väga levinud ja teretulnud, aga võib juhtuda, et menukid jõuavad kingisaajani mitmes eksemplaris. Kõigil neil juhtudel võib puhta ja korras asja edasi kinkida või siis annetada. Nagu näha, siis selline mõtteviis leiab iga aastaga üha enam pooldajaid,“ ütles SEB jätkusuutlikkuse juht Laura Kostiak. „Selleks, et kingitused ei jääks seisma tasub eelistada ka ühiseid elamusi või kingitus juba varem hoolikalt läbi mõelda. Nii pakub see rõõmu nii kingi saajale kui ka kinkijale ning on sõbralikum ka eelarvele,“ lisas Kostiak.
Üleüldse on vastanutest 69% (eelmisel aastal 57%) edasikinkimise poolt, isegi siis, kui nad ei ole seda ise teinud, kuna see on jätkusuutlik valik ning ese leiab uue elu kellegi teise juures. Ülejäänud pole sellega nõus põhjusel, et edasikinkimine võib tekitada kinkijas pahameelt või kingisaajas või on lihtsalt ebaviisakas.
Kui meestest jätavad pooled ebahuvitava kingi koju seisma, siis naised annavad valdavalt need tasuta ära (44%). Samuti on naised altimad kingitusi edasi kinkima. Kõige meelsamini annavad kingile uue elu 30-ndates olevad inimesed (81%).
SEB uuringu kohaselt kulutavad Eesti inimesed üleüldse jõuluostudele tänavu vähem kui eelmise aasta pühade ajal. Kingiostud kaalutakse varasemast rohkem läbi ning 35% ostudest tehakse aasta vältel või suuremate allahindluskampaaniate ajal. Jõululauas tehakse taskukohasemaid valikuid.
Kui jõulukinkidele kulutas eelmisel aastal kokku üle 150 euro 42% vastanutest, siis tänavu on neid 35%. Teisalt on suurenenud kuni 150 eurot kulutavate inimeste osakaal, 8% võrra 44%-le.
SEB jõulueelse ostukäitumise uuring viidi läbi koostöös uuringufirmaga Norstat 2025. aasta novembris. Uuringus osales 1000 Eestis elavat inimest vanuses 18-74 aastat.