Enamasti kirjutatakse äriplaane investoritele, pangale, võimalikele partneritele ja ettevõtlustoetuse jagajatele. Kuid tegelikult tuleks esimene äriplaan kirjutada alati iseendale.
Äriplaan võtab kokku ettevõtja enda äri ja on nagu simulatsiooni, mille abil saab idee elluviimise läbi mõelda ja testida. See on palju mõistlikum kui näiteks aasta pärast, olles panustanud aega ja raha, avastada, et plaan siiski ei toiminud.
Äriplaani osad:
- KOKKUVÕTE - Esimesel lehel tuleks anda üldine ülevaade, mida tahetakse teha – see on teisisõnu pitch, millega öeldakse selgelt mis ettevõttega on tegemist, millega ja miks tegeletakse ning kuidas eristutakse konkurentidest. Samuti võiks selles olla paar lauset finantsnumbritest.
- MISSIOON - Edasi tuleks kirjeldada laiemalt ettevõtte missiooni ja miks ettevõte tegutseb. Lisaks võiks ettevõtja täiendada, mis on ettevõtluse mõju keskkonnale. Jätkusuutlikkuse teema ei ole üheski äriplaani mallis täna veel kohustuslik osa, aga ka pangas hindame seda üha rohkem ja olenevalt äriideest uurime selle kohta juurde.
- TURG JA KONKURENDID - Turu- ja konkurentsianalüüsi osas tuleb anda ülevaade tootest või teenusest ning selle konkurentsieelistest, mis võiks just loodavale teenusele/tootele edu tagada. Lisaks kirjeldada lahti, kes on ettevõtte potentsiaalsed kliendid ja kuidas nendeni jõutakse. See osa aitab päris kiiresti aru saada, kas äriplaani kirjutamisega on üldse mõtet jätkata. Ehk siis kas ettevõte eristub piisavalt, et toota vajalik müügitulu.
- FINANTSPROGNOOSID – Siin tuleks välja tuua alustamisega seotud ja jooksvad kulud ning oodatud tulud. Esimene kontrollküsimus on see, et kas minu soov olla X aasta pärast kohas Y on üleüldse realistlik? Ei tohiks alahinnata ka tööjõukulu prognoosi. Alustavas ettevõttes teeb kõike asutaja ise, aga see pole pikas perspektiivis jätkusuutlik.
Kui teenuse järele tekib suurem nõudlus, tuleb otsustada, kas palgata raamatupidaja, turundaja, pakkija või näiteks kohale tarnija või osta seda teenust sisse. Enne tuleb aga ettevõte tööle saada. Peab olema valmis selleks, et vilju saab maitsta võib-olla alles kolme aasta pärast.
Järgmisena tuleks numbritele lisada veel stsenaariumanalüüs ehk mängida tehtu läbi paari erineva stsenaariumiga. Mis siis, kui müün vähem, aga mis siis, kui kolm korda rohkem? - RISKIANALÜÜS - Peamiseid ohte ei tasu ka õhku rippuma jätta, vaid samm edasi astuda ning põhjendada, kuidas riske maandate. Meie pangana hindame just neid, kes on ohud läbi mõelnud ja oskavad öelda, kuidas nad nendega toime tuleks.
Riskidena ja nõrkustena võib lisaks ärikeskkonna ohtudele välja tuua ka meeskonnaga seotud aspekte. Kui näiteks ettevõtja teab, et turundus või juriidika pole tema tugevaimad küljed, siis tasub ka kirjeldada riskianalüüsi peatükis, kuidas ettevõtja ennast täiendab järgneva poole aasta jooksul või milliste koostööpartnerite abil antud valdkonna küsimused lahendatud saavad. Millised on lahendused, kui näiteks elekter kallineb 100% või rendihind tõuseb oodatust rohkem? - TURUNDUS JA MÜÜK - Turunduse peatükis tuleb kindlasti mõelda, mille poolest ettevõtja tahab turul eristuda ja silma paista ning kuidas turundus saab sellele kaasa aidata. Olulised osad on turundusstrateegia, tegevuskava ja turunduseelarve. Müügistrateegia all tuleks lahti kirjeldada müügiprotsessid ja toote/teenuse teekond kliendini. Milline on ajakulu ja kas seda on võimalik pikas perspektiivis optimeerida?
- TEGEVUSPLAAN - Oluline äriplaani osa on lähikuude tegevusplaan. Lühem periood tuleks kirjutada üpris detailselt ja mida pikemast vaatest räägime, seda üldisem on ka tegevusplaan. See on vajalik selleks, et kui kord juba äriplaani elluviimiseks läheb, siis esimesed sammud on paberil kirjas ja see lihtsustab otsuste vastuvõtmist.
Peamised vead äriplaani kirjutamisel:
- Äriplaani ei kirjutata endale, vaid mõnele asutusele, kellelt tuge otsitakse
- Arvatakse, et esimesel aastal teenitakse suuri kasumeid
- Tulude ülehindamine, kulude alahindamine
- Vale asukoht
- Valesti hinnatud eelised (potentsiaalne klient on lojaalne konkurendile)
- Vale hinnang majandusolukorrale
- Idee on ajast ees, pole õige ajastus
Millal ja miks pöörduda panka?
Ettevõtlusega alustamine ei ole kerge, sest määramatust on palju, sealhulgas just kulude-tulude pool. Seetõttu toetame uusi ärikliente erinevate toodete, teenuste, soodustuste ja infoga.
SEB pakub alustavale ettevõtjale 3 aastat tasuta arveldusi, lisaks e-äri makselahendust lepingutasuta. Kõik ettevõtjad, kellel on näiteks plaan alustada kohviku pidamise või poega, siis neile pakume kuni 5 makseterminali 6 kuuks kuutasuta.
E-akadeemia keskkond SEB kodulehel on teejuht ettevõtlusmaailma ning juhib läbi erinevate faaside, kuidas kasvatada ideest edukas ettevõte. Keskkonnas jagavad oma kogemusi tootejuhid, disainerid, ettevõttejuhid, finantsjuhid, investorid, turundajad.
Alati on hea, kui keegi sinuga kaasa mõtleb ning on valmis nõu ja jõuga toetama. Sinu enesekindluse kasvatamiseks olemegi loonud alustava ettevõtja äriplaani nõustamise teenuse. Meie kliendihaldur vaatab põhjalikult üle sinu äriplaani ja finantsprognoosid. Vajadusel anname nõu, kust on võimalik saada toetusi, nõustamist ning kasulikke koolitusi.
Kui oled juba SEB klient, siis võid nõustamise aja kasvõi kohe broneerida. Nõustamisele registreerides palun vali teemaks "Äriplaani nõustamine".
Kui sa aga veel SEB-s pole, siis ava konto ja broneeri seejärel kohtumine: Enesekindlus on iga äri peamine kapital | SEB