Erinevaid petuskeeme on läbi viidud aastasadu. Ajal, kui mu vanemad olid noored, paluti inimestel ära arvata, millise joogiklaasi all on pall peidus. Möödujad andsid oma viimasegi raha käest, kui nägid, kuidas mõni, selleks spetsiaalselt palgatud inimene, nende silme all 100 krooni võitis. Kas keegi tavalistest möödujatest ka kunagi võitis? Muidugi mitte!
Aeg on aga edasi läinud ning taoliste iganenud pettuste asemel mõeldakse välja uusi ja palju tõhusamaid. Tehnika arenedes on varasemad tänavapetturid kolinud digimaailma.
Kuidas vältida pettuste õnge langemist:
Määrake erinevates kanalites erisugused paroolid. Ees- ja perenimi numbrikombinatsiooniga 12345678 on paroolina petturile justkui kandikul pakutud konto, millelt andmeid varastada. Sotsiaalvõrgustiku kontole häkkides saavad petturid juurdepääsu mitte ainult peidetud fotodele ja võimalusele muuta teie profiili, vaid ka kirjavahetustele, kust saab salvestada isiklikku teavet, mida omakorda saavad omakasupüüdlikud inimesed kasutada väljapressimiseks.
Mul on igas sotsiaalvõrgustikus erinev parool. Sõbrad vahepeal isegi naeravad mu üle, sest pean kümneid erinevaid paroole meeles pidama või neid vajadusel märkmetest vaatama. Samas on need samad sõbrad sunnitud iga kuu oma Instagrami parooli vahetama, sest nende kontot pommitakse regulaarselt.
Kontrollige internetis osteldes alati lehekülgede usaldusväärsust ning lugege arvustusi. Vägagi tänuväärsed tegelased on inimesed internetis, kes on teile huvi pakkuvalt ettevõttelt juba varem kaupu tellinud.
Sattusin Facebookis hiljuti väga ägedate tossude reklaamile ning otsustasin need osta. Kuu aega hiljem jõudis mulle kohale paar erinevaid kingi. Läksin ettevõtte veebisaidile, kus polnud kontakti saamiseks ei e-posti, ega telefoninumbrit, muuhulgas puudusid ka klientide arvustused. Kui oleksin varem teadnud, et on olemas kodulehed, mis kontrollivad ettevõtete tõesust, või kinni pidanud ühest eelmistes loengutes õpitud põhireeglist - oota vähemalt 72 tundi enne impulsiivse ostu sooritamist - oleksin oma raha kaotamist saanud vältida.
Oma isikuandmeid ei tohi kellegagi jagada. Isikukood, telefoni parool või pangaandmed peaksid kättesaadavad olema vaid teile endile. Mees teiselpool telefonitoru ei taha ilmselgelt teie andmeid teada mitte selleks, et teile 1000€ üle kanda, vaid just selleks, et teie talle "kingituse" teeksite.
Petturite võitmiseks peame olema pidevalt valvel. Olgem ettevaatlikud!
Ksenia Kuznetsova
SEB Koolisaadik
Tallinna Tõnismäe Riigigümnaasium, 10. klass