Alates 5. oktoobrist 2025 teeme muudatusi maksete algatamises ja teostamises, et järgida Euroopa Liidu välkmakseid käsitlevaid regulatsioone ning muuta maksete tegemine turvalisemaks.
Makse saaja kontrollimise teenus
Selle teenuse (Verification of Payee) eesmärk on kontrollida saaja nime vastavust juba enne makse kinnitamist.
Pangasisese või Euroopa makse (Euroopa välkmakse, Euroopa tavamakse) algatamisel võrdleb süsteem maksekorraldusele lisatud saaja nime vastavust selle nimega, mis on teadavaolev saaja pangale. Makse saaja nime kontrollitakse enne makse kinnitamist (autoriseerimist). Pärast nimekontrolli saate makse veel korra üle kinnitada.
Kui süsteem tuvastab saaja andmetes vastuolu, siis teavitame sellest klienti. See on oluline samm aitamaks vältida võimalikke vigu ja pettusi. Kliendil on siiski võimalus makse kinnitada ka siis, kui andmetes on vastuolu. Selle tulemusel võib makse laekuda valele isikule ja makse tagasisaamine võib kujuneda keeruliseks.
Makse saaja kontrollimisel kuvame ühte neljast tulemusest:
- Saaja nimi ja konto kattuvad – sisestatud saaja nimi vastab kontoomaniku tegelikule nimele.
- Saaja nimi ja konto kattuvad osaliselt – kontoomaniku nimi ei vasta täielikult maksevormil sisestatud nimele. Pakume sellisel juhul nime, mille annab saaja pank. Kui see ei tundu Teile õige või Te ei ole nimes kindel, palume enne makse tegemist ühendust võtta ühendust makse saajaga ja täpsustada üle korrektne nimi.
- Saaja nimi ja konto ei kattu – sisestatud nimi ei vasta sellele nimele, mille saaja on märkinud oma pangas. Sellisel juhul soovitame Teil enne makse jätkamist võtta ühendust isiku või ettevõttega ning üle täpsustada makse saaja korrektne nimi ja kontonumber.
- Saaja nime ei ole võimalik kontrollida – makse saaja kontrollimise võimalus ei ole sel hetkel kättesaadav või tõrke põhjustas mõni muu probleem.
Kui saaja nimi ja kontonumber ei ühti või neid ei saa kontrollida ning Te ei ole täielikult nimes või kontonumbris kindel, soovitame makset mitte kinnitada. Enne makse tegemist kontrollige saaja andmeid, võttes temaga ühendust usaldusväärse allika kaudu – näiteks varem teada oleva telefoninumbri või e-posti aadressi kaudu.
Teeme seda selleks, et suurendada klientide kindlustunnet maksete tegemisel ja ülekande laekumisel õigele saajale. Selle muudatuse eesmärk on kaitsta kliente pettuste eest, kus kelmid esinevad mõne teise isiku või ettevõttena ja meelitavad inimesi raha valele kontole saatma.
Andmete vastavuse kontrollimine aitab vältida ka lihtsaid vigu, nagu valesti kirjutatud nimi või kontonumber. Kontrolli sisseviimine tuleneb Euroopa Liidu välkmaksete määrusest, mis kohustab kõiki euroala panku seda sammu rakendama.
Makse saajat kontrollitakse pangasiseste või Euroopa maksete (välkmakse, tavamakse) puhul euroala riikidesse. Makse saaja kontrollimise teenus on klientidele tasuta.
Püsikorralduse maksete puhul kontrollime makse saaja nime vastavust püsikorralduse lepingu sõlmimisel. Püsikorralduse maksete täitmisel makse saaja nime vastavust ei kontrollita.
Ärikliendid, kes saadavad mitu maksetehingut ühes failis, saavad makse saaja andmete kontrollimisest loobuda.
Makse saaja andmeid kontrollitakse maksete puhul, mis on algatatud SEB internetipangas, mobiilirakenduses, pangakontorites aga ka Baltic Gateway kanalis.
Teavitame Baltic Gateway teenuse kasutajaid vastavuskontrollist eraldi.
Kui teete ülekande eraisikule, märkige palun saajaks tema ees- ja perekonnanimi. Kui ülekande saajaks on juriidiline isik, kasutage ettevõtte ametlikku ärinime. Kui makse saaja nime osas tekib kahtlus või vajate täpsustust, võtke palun ühendust saajaga.
Ärikliendina soovitame veenduda, et nimi, mida kasutate oma arvetel, vastab nimele, mille olete märkinud panga kliendiandmetes. Samuti soovitame üle kontrollida saajate andmed oma raamatupidamissüsteemides. Makse saaja nimi peab vastama makse saaja pangas registreeritud nimele (näiteks pika juriidilise nime puhul on vahel ettevõte pangas märkinud lühema nime, seega tuleks ülekande tegemisel kasutada seda nime, mis on pangas).
Ei. Kontrollida saab ainult makse saaja nime.
Saaja nime vastavust ei kontrollita juhul, kui maksja ei ole ise saaja nime sisestanud, näiteks e-arve tasumisel või mobiiltelefoni numbriga makse tegemisel.
See tähendab, et saaja nimi ei vasta täielikult Teie sisestatud nimele. Teile esitatakse kontoomaniku nimi – kontrollige, kas pakutud nimi on õige. Kui see ei tundu õige või Te ei ole kindel, võtke makse saajaga ühendust, et kontrollida tema andmeid.
Kõigepealt kontrollige, kas olete sisestanud nime ja kontonumbri õigesti. Kui kõik andmed on õiged, soovitame enne makse kinnitamist võtta ühendust makse saajaga, et täpsustada kontoomaniku nimi ja kontonumber.
Kui saaja kinnitab, et andmed on õiged, paluge tal pöörduda oma panga poole, et kontrollida ja vajadusel uuendada oma andmeid.
Kui andmete kontrolli tulemus jääb endiselt samaks, võib see viidata võimalikule pettusele. Petturid võivad esineda usaldusväärsete isikute või ettevõtetena – näiteks pangana või äripartnerina – ja üritada Teid raha saatmiseks eksitada.
Selliste olukordade vältimiseks kontrollige alati hoolikalt, kas kõik makseandmed on õiged. Kui kinnitate makse valele saajale, võib see kaasa tuua rahalise kahju, mida ei pruugi enam tagasi saada.
See tähendab, et teenus ei ole sel hetkel kättesaadav või on mõni muu võimalik põhjus, miks kontroll ebaõnnestus. Soovitame proovida hiljem uuesti. Kui olukord vaatamata mitmetele katsetele jätkub, soovitame võtta ühendust saajaga, et selgitada pangaga, mis võib seda põhjustada.
Näitame tulemust mõne sekundi jooksul pärast makse saaja nime ja kontonumbri sisestamist. Makse saaja nime vastavust kontrollib saaja makseteenuse pakkuja (pank). Saaja pank saadab oma vastuse SEB-le, misjärel näitame tulemust. Tulemust näitame alati enne makse kinnitamist.
Euroopa välkmakse limiidid
Saate Euroopa välkmaksetele määrata päeva- või maksepõhise limiidi. Teile kehtib vaikimisi esialgne maksepõhine limiit 15 000 euro, kuni määrate oma limiidi. Kui Euroopa makse summa on alla selle limiidi ja saaja pank aktsepteerib Euroopa välkmakseid, teostatakse see Euroopa välkmaksena. Kui limiit on ületatud, saate suurendada oma Euroopa välkmakse limiiti või valida Euroopa tavamakse ja Euroopa ekspressmakse vahel.
Maksimaalset limiiti ei ole, küll aga ei tohiks see ületada teisi limiite. Kui Euroopa välkmakse ületab internetipanga limiite, lükkame makse tagasi ning ei täida seda.
Ei. Kui Te ei määra Euroopa välkmakse limiiti, kohaldame vaikimisi 15 000 euro suurust limiiti ühe Euroopa välkmakse kohta. Seda summat ületavaid makseid töödeldakse Euroopa tavamaksete või Euroopa ekspressmaksetena.
Euroopa välkmakse limiiti saate igal ajal muuta.
Euroopa välkmakse limiite saate hallata oma internetipangas ja pangakontoris. Neid võib muuta igal ajal ja nii tihti, kui soovite, ilma et selleks oleks vaja panga kinnitust.
Ei. Limiit kehtib ainult väljaminevate Euroopa välkmaksete kohta. Sissetulevad Euroopa välkmaksed seda ei mõjuta.
Limiit on kliendipõhine. Kui Teil on mitu kontot, kehtib limiit (päeva- või maksepõhine) kõigi kontode kohta kokku. Ka ärikliendi internetipangas kehtivad samad limiidid kõigile kasutajatele.
Jah. Maksed, mis ületavad 10 miljonit eurot, tuleb eelnevalt pangaga kooskõlastada või panka nendest teavitada. Seda tuleks suurte maksete kavandamisel arvesse võtta.
Euroopa välkmakse teostamine 10 sekundi jooksul
Kui Euroopa välkmakset ei ole võimalik 10 sekundi jooksul teostada – näiteks kui see vajab täiendavat kontrolli või esineb mõni muu takistus –, lükatakse makse tagasi ja raha tagastatakse Teie kontole. Saate Euroopa välkmakse algatamisel valida, et kordame makse automaatselt Euroopa tavamasena.
Sellisel juhul paluge makse saajal võtta ühendust oma makseteenuse osutajaga (näiteks pank) ja selgitada makse staatust.
Jah, sellisel puhul teenustasu tagastatakse.
Ei, tagasilükatud Euroopa välkmakseid ei arvestata paketi raames kasutatud maksete arvu hulka.