Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Varia - 21.11.2017
innovatsioon

Mart Maasik: innovatsiooni kolmainsus – õiged inimesed, äriline vaade ja tehnoloogia

Mart Maasik: innovatsiooni kolmainsus – õiged inimesed, äriline vaade ja tehnoloogia Foto: SEB

SEB Grupi innovatsioonijuht Mart Maasik rääkis Level11 avaüritusel, mida SEB pank on õppinud majasisesest innovatsioonist.

SEB pangas on seatud järgmised põhimõtted: pank on mõeldud ettevõtlikele inimestele ja uuenduslikele ettevõtetele. SEB aitab neil kasvada ja seda nii rasketel kui headel aegadel. Selleks, et sellist eesmärki teenida, tuleb aru saada, mis on innovatsiooni olemus. SEB ei saaks kuidagi viia seda teadmist klientidele kohale, kui nad pangas ise seda mõtteviisi sügavalt ei omaks.

SEB kolm eesmärki

  1. Esmalt –  kuidas teha õigeid otsuseid tuleviku suhtes? Pangas on alati olnud palju häid mõtteid ja tahe teha huvitavaid asju, aga millised neist otsustest on õiged? Kuhu ressursse panna ja kuhu mitte? SEB innovatsiooniprogramm aitab luua varajases faasis tõestusmaterjali, mille pealt saab otsuseid langetada.
  2. Teiseks – tuleb luua oma klientidele väärtust. Kui mingitest tegevustest ei ole kliendi mõistes kasu, siis on parem need pooleli jätta.
  3. Kolmas ja kõige olulisem – majasisese kultuuri muutmine. Teised kaks eesmärki on ka olulised, aga innovatsiooni teekonnal on igapäevaseks tööks inimeste ja kultuuri muutmine ja seejärel innovatsiooniprojektide ellu viimine.

“Innovatsioon on kombinatsioon kolmest asjast: 1) inimesed, kellel on olemas mõte, tahtmine, visioon ja ambitsioon midagi teha; 2) tehnoloogia, ilma milleta pole see skaleeritav. 3) äri, sest asjal peab olema mingi kasu sees,” kirjeldab Mart Maasik innovatsiooni ja lisab: “Kui need kolm komponenti on koos, siis võib midagi uut sündida. Aga kõige olulisem on selle juures inimesed. Tehnoloogia on kõigile kättesaadav. Äriline vaade, arusaamine, uute ärimudelite ehitamine on teoreetiliselt võimalik. Kui inimesi ei ole, siis ei saa tegelikult midagi teha. Aga siis, kui see kolmainsus kokku saab, sünnib maagia. Aga kuna SEB ei usu maagiasse, lõime me innovatsiooniprotsessi, mis aitab meil seda süsteemselt teha.”

Innovatsioonilabor nagu treeninglaager

SEB Grupp korraldab kaks korda aastas innovatsioonipäevi, kus osalevad kõik 16 000 SEB töötajat  ja igaüks neist võib tulla 60 sekundiks lavale ja jagada oma ideed. Kes parajasti ideid ei jaga, aga kellel on tahtmine kaasa teha, võib liituda mõne tiimiga. Päeva lõpuks valitakse tiimid, kes osalevad 6+6 nädalat innovatsiooniprogrammis. Eeldus on, et inimesed panustaksid programmi ühe päeva nädalas. Tegelikkus on näidanud, et tahtmine rohkem panustada on sedavõrd suur, et tavaliselt tehakse seda 2-3 päeva nädalas.

See on programm, kus eelkõige startupi mõtteviisi rakendades jõutakse ideest prototüüpideni. Valik käib tippjuhtkonna žürii ja arvamuse pealt. Teostamisel ei lähtuta vaid pangasisestest ressurssidest, partneriteks võivad olla ka teised ettevõtted. Innovatsioonilabor ei ole valmis innovatsiooni teenus. Tiimi liikmed käituvad kui ettevõtjad pangas. Nad peavad ise leidma endale sponsori, tootele-teenusele välisomaniku, ressursid ja tegema ning vastutama ise. Panga innovatsioonijuhtide töö on igapäevaselt neid punkte ühendada, näidata, et suures majas toimub samal ajal palju asju ja et on projekte, kellega nad võiksid liituda. Tiimidel peab olema tulevikuvisioon, kuhu nad välja tahavad jõuda. Tegutsema peavad nad aga täna ja kohe.

Innovatsioon ei sünni lõpututest koosolekutest, kus midagi ei otsustata. Sellega tuleb tegeleda kogu aeg. Innovatsiooni tegemiseks ettevõtteks on hädavajalik eeldus tippjuhtkonna toetus, ilma selleta ei juhtu midagi. Iga teine ettevõtte innovatsioonilabor pannakse kinni, sest see kaotab oma mõtte ära.

Kaks ja pool aastat innovatsioonipäevi

  • Ideid on jaganud üle tuhande inimese
  • Moodustatud on 40 kuue-/seitsmeliikmelist tiimi
  • 40st ideest on ellu viidud 11

Paar konkreetset näidet: SEB kliendiks saamine distantsilt. Kui varem tuli selleks käia pangakontoris ja kulutada 45 minutit ning täita 25 lehekülge paberit, siis täna saab seda teha distantsilt 15 minutiga. Teine näide on Rootsi turult – Stockholmi kinnisvaraturg erineb Eestist – inimestel kulub nädalavahetustel palju aega kodude vaatamas käimiseks. SEB lõi selle tarbeks soodsa virtuaalreaalsuse tehnoloogia, mis võimaldab 3D virtuaaltuuri teha ja sinna kõrvale näidatakse kohe laenupakkumist. Nii saab samaaegselt külastada 20 objekti ning reaalselt minna vaatama vaid 2-3 objekti.

Mida inimesed innovatsiooniprogrammist õppinud on:

  • 99% programmi läbinutest kasutab innovatsiooniprogrammist saadud oskusi, teadmisi ja mõtteviisi oma igapäevases töös.
  • Majast välja minek, kliendiga rääkimine. Suurettevõttes on komme olla valmis kõikideks vastusteks, kõikvõimalikeks stsenaariumiteks enne, kui kliendiga rääkima minnakse.
  • Väikeste õppeeksperimentide ehitamine. Tavapäraselt on suurettevõtetes kombeks pikki visioone luua. Arvatakse, et tulevik on lineaarne. Aga tegelikult ei ole ja see uus mõtteviis on ka SEB-s tänu innovatsiooniprogrammile juurdumas.
  • Suurettevõtted treenivad inimesi säilitama nende kultuuri ja loodud väärtust. See on võitlus kahe mõiste vahel – respect ja rebel. Kui palju lugu pidada sellest, mis on ja kui palju varasemaid valesid otsuseid ümber vaadata ja rääkida asjadest, nii nagu nad on. Kust see tasakaal läheb, see on võib-olla kõige suurem õppetund, mida SEB on innovatsiooniprogrammi järel maja sees näinud. Inimesed, kes on laboratooriumis osalenud, oskavad seda piiri pidada.
  • Uute talentide avastamine. Inimesed ei pruugi alati olla kõige paremal moel rakendatud. Innovatsiooniprogrammis saavad nad uue väljakutse ning avanevad hoopis uue külje alt. See on programmi lisakasu.

SEB – mitte maailmaklassi pank, vaid maailmaklassi teenusettevõte

Tehnoloogia muutub väga kiiresti, organisatsioonid muutuvad aeglasemalt ja kultuur muutub väga aeglaselt. Inimesed, kes osalevad SEB innovatsioonilaboris, saavad sealt oskused ja mõtteviisi, mida seejärel üle maja laiali pritsida. See toimib nagu kiirendi ja hõlbustab oskuste ülekandmist üle kogu panga.

“Me ei ütle täna pangana, et tahame olla maailmaklassi pank, me tahame olla maailmaklassi teenusettevõte ja nihutada piire kaugele väljapoole sektorit,” ütleb Mart Maasik. “See on jube ebamugav ja me ei tea, kuhu läheme, aga tegelikult see inspireerib ja hoiab meid käimas. Aga seda teekonda ei ole võimalik defineerida ilma partnerita, klientideta, ilma koos asjadele vastuste otsimiseta.”

Artikkel põhineb uue innovatsiooniprogrammi Level11 avaürituse ettekandel. Level11 toob kokku Eesti edumeelsed suurettevõtted ja nutikad idufirmad ning pakub võimalust teineteiselt õppida. Programmi raames toimuvad ühised seminarid, ettevõtete külastused, matchmaking, käivitatakse innovatsioonijuhtide klubi ning Level11 koostöökiirendi programm.


Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.