Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Pension - 14.03.2019

Kindlustuslepingute keeletrend: suund selgema sõnumi poole

Kindlustuslepingute keeletrend: suund selgema sõnumi poole

Kas te loete enda sõlmitavate lepingute tingimusi? Aga fondide prospekte? „Mis see prospekt on?“ võib nii mõnigi küsida. Deloitte’i uuring* USA-s näitab, et üle 90 protsendi klientidest aktsepteerib finantslepingute tingimusi neid eelnevalt läbi lugemata. 

Uuringus osalenud noorema põlvkonna (18–34-aastased) hulgas on tingimuste mittelugejate hulk tõusnud lausa 97 protsendini. Põhjust, miks inimesed lepingute tingimusi ei loe, ei pea kaugelt otsima – tekstid on sõnastatud keeruliselt, laused on pikad ja juriidilises keeles.

14. märts on emakeelepäev, mil pööratakse suuremat tähelepanu väljenduse mõtteselgusele, korrektsele keelekasutusele ja eestikeelsetele uudissõnadele. Uurin SEB Elu- ja Pensionikindlustuse äriarendusjuhilt Raili Reialilt, kes koos juristidega kindlustusdokumente sõnastab, millised keelelised suundumused elukindlustuse valdkonnas viimasel ajal valitsevad.

Finantstarkus tuleb samm-sammult

Reial ütleb, et samal ajal, kui eesti keel täieneb pidevalt uudissõnadega, on kindlustussõnastik oma põhiterminoloogiaga jäänud üsna traditsiooniliseks.
„Viimase aasta jooksul pole kindlustussõnavara kuigi palju muutunud. Küll aga on kindlustus muutunud aasta-aastalt populaarsemaks, mis tähendab, et üha suuremal hulgal ühiskonnaliikmetest tuleb kindlustusega ja raha kogumisega seotud sõnavara omandada. See ei tähenda seda, et inimesed peaksid võtma sõnastiku ja pähe õppima uusi sõnu. Finantstarkus tuleb samm-sammult erinevate tegevuste kaudu, kuhu on kaasatud erinevad osapooled. Näiteks korraldatakse üsna palju just täiskasvanutele mõeldud seminare, kus oma teadlikkust on võimalik tõsta. Ka nooremale põlvkonnale jagatakse koolis rahatarkust ja suunatakse, millele tasub tähelepanu pöörata.“

Lugege lisaks: Kaspar Papli: vanemate poolt kogutud raha pani aluse tõsisele investeerimishuvile

Reiali sõnul võttis SEB elukindlustus juba mõni aasta tagasi fookusesse põhimõtte, et tekstid, mis kliendini jõuavad, ei oleks kirjutatud juristidele, vaid oleksid mõistetavad ja selged kõikidele ühiskonnaliikmetele. Kuna kindlustustegevus on tihedalt seotud ka seadusandlusega, mis on nõudliku sõnavaraga, siis mõnikord on olnud üsna keeruline või lausa võimatu muuta teksti kliendisõbralikumaks. Kindlustusdokumentide „selge sõnumi“ projekt ei ole kindlasti ühekordne algatus, vaid pidev protsess.

„On väga oluline, et klient kindlustusdokumente loeks, sest seal on kirjas kliendi õigused ja neid on kasulik teada. Ei tasu karta ega eeldada, et dokumendid on keerulised või et olulisi punkte ei leia lehekülgedelt üles. Kui leping sõlmitakse koos spetsialistiga, siis saab tema suunata tähelepanu tingimuste olulistele punktidele. Kui leping sõlmitakse e-kanali kaudu, siis tuleks võtta ise see aeg ning iseseisvalt dokumente lugeda,“ ütles Reial

10 olulist elukindlustus- ja pensionimõistet, mida võiks teada

Kindlustustekste lugedes võib kohata näiteks sõna „kindlustuspreemia“, millest esmalt võib aru saada nii, et klient saab kindlustuselt preemiat. Tegelikult tähendab see hoopis kindlustusmakset, mida klient kindlustusele maksab. Tänaseks on paljud kindlustusseltsid termini „preemia“ asendanud „kindlustusmaksega“, et vältida valesti mõistmist. 

1) Omavastutus – väärtus (nt rahaline summa, protsent kahjust, päevade arv vms), mis jääb kahju toimudes Sinu enda kanda. Nt. õnnetusjuhtumi kindlustuse puhul aeg peale kindlustusjuhtumit, mille eest ei maksta hüvitist.
2)Soodustatud isik – isik, kellel on kindlustusjuhtumi toimumise korral õigus saada hüvitist.
3) Päevaraha – kokkulepitud rahasumma, mille kindlustus maksab iga töövõimetuslehel oldud päeva eest, mil paranetakse õnnetusest.
4) Lisakindlustus – kindlustuslahendused, mida on võimalik osta põhikindlustuslepingule lisaks.
5) Tootlus –  (ingl.k ROI return on investment) ehk investeeringust saadav kasu. Mida suurem on tootlus, seda edukam on investeering. Fondide avaldatud tootlustest on juba maha arvestatud fondi tegevuskulusid, näiteks valitsemistasu.
6) Annuiteet  – kindla perioodi järgi toimuvad võrdse suurusega või suurenevad eluaegsed maksed. Nt. 100eurone pensioni väljamakse III sambast toimub iga kuu kuni väljamakse saaja surmani.
7) Prospekt  – fondide avalikuks pakkumiseks koostatud dokument, milles kajastatakse fondidega seotud teave.
8) Aktsia – väärtpaber, mis annab võimaluse ettevõttesse investeerida osaluse omandamise kaudu, saades osa ettevõtte väärtuse kasvust ja jaotatavast kasumist.
9) Võlakiri  –  väärtpaber, mida annavad välja kas riigid, kohalikud omavalitsused, ettevõtted ning investorile makstav intress (tulu) on ette kindlaks määratud.
10) Kindlustuspreemia  – kindlustusmakse või – summa, mida kindlustusvõtja (klient) maksab kindlustuse eest.

*You're not alone, no one reads terms of service agreements


Jaanika Reinmann
SEB Elu- ja Pensionikindlustuse turundusjuht

 

Elukindlustust pakub AS SEB Elu- ja Pensionikindlustus. Soovitame enne lepingu sõlmimist hoolikalt tutvuda tingimustega SEB kodulehel www.seb.ee ja vajadusel pidada nõu AS-i SEB Pank või AS-i SEB Elu- ja Pensionikindlustus töötajaga.


Veel artikleid

Arhiiv

Teadlik kogumine viib parema pensionini

Teadlik kogumine viib parema pensionini

  • Asjatundlik nõustamine
  • Isiklik plaan ja eesmärk pensioni kogumisele
  • Terviklikud lahendused pensioni kogumis- ja väljamakseperioodiks

Pensioni kogumisest lähemalt

Jälgige meid

 
S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.