Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Kindlustus - 03.04.2014
autokindlustus | autoremont | kahjukäsitlus

Ohtlikud varjatud vead, mida võib kaasa tuua isegi kerge avarii

Ohtlikud varjatud vead, mida võib kaasa tuua isegi kerge avarii

Tänavusel Tartu Motoshow’l korraldas RSA Kindlustus publikumängu, mille käigus küsiti rahva käest, kui palju võiks maksma minna ühe mõlkis Ford Fiesta kordategemine.

Mängust osavõtt oli aktiivne, kuid õigeid vastuseid laekus mitmepäevase messi jooksul vaid neli. Enamik inimesi arvas, et auto remondimaksumus jääb vahemikku 5000–6000 eurot, madalaim pakkumine jäi mõne tuhande euro ringi.
Ehkki välised vigastused ei paistnudki olevat väga suured, oli õige vastus see, et selle Fiesta taastamine ei ole enam mõistlik. RSA maksis antud juhul omanikule kinni kogu auto jääkväärtuse ehk 13 200 eurot miinus omavastutus.

Tüüpilised varjatud vead

Autode kereremondile spetsialiseerunud firma Värvaltrans juhatuse liikme Ott Mesikäpa sõnul purunevad kokkupõrke tagajärjel mõned kindlad detailid, mida silmaga näha ei ole: näiteks kaitseraudade sisepooled, tugevdustalad, mitmed kinnitused...

Väliselt näeb auto pärast avariid ehk enam-vähem korralik välja, kuid plastikstangede all võib olla deformeerunud ja purustatud detaile,“ ütles Ott Mesikäpp.

Teine osa varjatud vigastusi on seotud veermikuga, eriti mis puudutab rattakaldeid ja kokkujookse. Kui löök tabab avarii käigus ratast, on alust arvata, et vedrustuse ja veermiku osad vajavad reguleerimist või koguni vahetust.

Kolmas ettetulev probleem on kere kandmiku deformatsioonid,  lisab Mesikäpp. Need võivad halvemal juhul olla varjatud kohtades polstrite, logarite ja kerekattepaneelide taga ning ilmnevad alles tööde käigus.

Kuna autokered ongi ehitatud deformeeruma ja neis on nn puhvertsoonid, et kokkupõrget pehmendada, siis võibki juhtuda, et pealtnäha väikesed kahjustused on peidetud sisemusse. Selleks on kõigil juhtivatel keretöökodadel, mis kuuluvad Autode Keretöökodade Liitu, nõutud 3D-mõõteseadmed koos vastavate arvutiprogrammide ja andmebaasidega enamike maailmas toodetud autode ja mootorrataste keremõõtude jaoks.
 

Kindlasti ei ole sõiduki kere kandevelementide vahetus ja remont odav töö,“ ütleb Mesikäpp. „See on tihti väga töömahukas, sest maha tuleb võtta mootor ja käigukast ning eemaldada klaasid.“

Kõige keerulisemad remondid on olnud Värvaltransis sellised, kus väga hinnalisele sõidukile on ehitatud uuesti külge pool keret. Siis on vaja ümber tõsta kogu mehaanika, salongisisustus, kliimaseade ja muu vajalik.

Veenduge, et auto on hästi taastatud

Sama oluline, nagu auto hoolikas taastusremont, on kvaliteedi hindamine auto kättesaamisel. AMTEL-i ja Autode Keretöökodade Liidu juhatuse liige Sulev Narusk loetleb üles võimalused, mida kasutaja auto kättesaamisel loetud minutite jooksul saab hinnata:

1. Värvkatte taastamine:

  • kas pind on piisavalt sirge,
  • kas värvitoon sobib ülejäänud sõidukiga kokku,
  • kas pind läigib samamoodi nagu vigastusalaga piirnevad detailid,
  • kas salongis pole tolmu, mustust ega muid remondiga seotud jälgi.

2. Auto mehaaniline osa:

  • kas mootor töötab nagu varem,
  • kas sõiduk on juhitav ja käitub nagu enne vigastust.


„Loomulikult pole keelatud ka tõsisem kontroll, kuid reeglina tehakse seda ainult siis, kui viga saanud kohal on endiselt näha välised vigastused või jäljed toimunud avariist,“ lisab Narusk, kellel on avariiremondi tegemise ja keretöökoja pidamise kogemus aastatest 1993–2010. Tema sõnul järeldub siit, et lühikese aja jooksul on võimalik ainult väga pealiskaudselt remonditööde kvaliteeti kontrollida.

Kui välised vead on kergemini nähtavad, kohe tuvastatavad ning vähem ohtlikud, siis varjatud vead võivad olla riskantsemad: näiteks kerekonstruktsioonide remontimine tootja nõuetele mittevastavalt või on detailide kokkuliitmine (keevitamine/liimimine) tehtud valesti. Samuti võivad varjatud vigadeks olla turvavarustuse vead: need ilmnevad alles järgmises avariis.

Selleks et vähendada riski varjatud vigastuste remontimata jätmisel on vaja kasutada tunnustatud töökoja või margiesinduse remonditeenust. Neil ei ole soovi riskida ebakvaliteetse remondiga, kuna seadme- ja koolitusinvesteeringute tagasi teenimiseks peab teenindusettevõte olema jätkusuutlik, andma oma töödele garantii ning selle eest ka vastutama.

Millal kindlustus otsustab auto taastada ja millal mitte?

Vastab Eero Link, RSA kahjukäsitlusosakonna juhataja

Auto taastamise mõistlikkust hinnatakse kindlustuses juhtumipõhiselt ning see sõltub paljudest teguritest, millest põhilisemad on taastamise kalkulatsioon, sõiduki õnnetuse-eelne turuväärtus ja avariilise sõiduki jääkväärtus. Kalkulatsiooni puhul vaadatakse ka seda, kas ja kui suur on võimalike taastusremondi käigus tekkivate varjatud vigastuste oht.

Taastamise kasuks ei otsustata enam siis, kui taastusremondile kuluv summa ületab kindlustuse poolt kliendile väljamakstava hüvitise (ja jäänuki müügist saadud tulu) summat.


Näide:
Sõiduki õnnetuse-eelne turuväärtus on 10 000 eurot. Taastusremont maksab 8500 eurot. Kindlustusselts on hinnanud avariilise sõiduki jääkväärtuseks 2500 eurot. Taastusremondi puhul oleks seltsi kulu 8500 eurot remondiarve näol, mahakandmise puhul 10 000 eurot kliendile makstavat hüvitist ja 2500 eurot jäänuki müügist saadavat tulu ehk 7500 eurot. Sõiduk kantakse maha, kuna taastusremont on majanduslikult põhjendamatu (7500 eurot kulu mahakandmisel vs 8500 eurot remondil).

 


Kaido Einama
vabakutseline ajakirjanik

 

 


Veel artikleid

Arhiiv

Kindlustunne igal eluperioodil

Kindlustunne igal eluperioodil

  • Asjatundlik nõustamine
  • Kindlustused erinevate riskide maandamiseks
  • Kiire kahjukäsitlus

Leian endale sobiva kindlustuse

Jälgige meid

 
S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.