Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Igapäevased rahaasjad - 06.11.2014
seenior | rahaasjad

Seenior on samasugune klient kui kõik teised

Seenior on samasugune klient kui kõik teised Foto: iStock

Inimestele ei meeldi, kui neid stereotüüpide põhjal raamistatakse. Ka vanem põlvkond soovib, et teenuse- ja tootepakkujad kohtleksid neid kui võrdseid ja usaldusväärseid kliente. Õnneks on maailm koos toote- ja teenusedisainiga sinnapoole teel.

Kujutagem ette olukorda, et turule tuleb uus kaubanduskett, mis on spetsialiseerunud eakale elanikkonnale. Tootesildid on suured, riiulite vahel on palju ruumi ja näha on plakateid, kus öeldakse, et firma on keskendunud just vanuritele. Kas taolised poed meelitavad pensionäre kohale? Pigem ei, sest need on üheplaanilised ja vanematele inimestele pigem isegi solvavad. Teenusedisaini ettevõte Brand Manual on seisukohal, et elukeskkond peaks kohanema pensionäride osatähtsuse tõusu järgi. See aga tähendab, et ei laskutaks stereotüüpidesse.

Kinnistunud stamparvamused

Tihti arvatakse, et seeniorid on ühesugused: palju vaba aega, lapselaste hoidmine, ravimeid täis vannitoakapp ja terviseprobleemid. Kui kõik ettevõtjad lähtuksid vaid sellest, liiguks meie teedel tõenäoliselt masinad sildiga „Eakate takso“ ja südalinnas tervitaks ostlejaid „Vanade keskus“.

Tegelikult on eakam põlvkond täiesti eluterve ja selge mõistusega. Pensionäridki vajavad kaasatust ja seda, et teenusepakkuja neid tunnustaks, mitte ei võtaks kui kedagi teisejärgulist. Ükski pensionär ei taha ilmselt sildistamist, eriti veel vanuriks. Brand Manuali ettekandest selgub, et seeniorid ostavad üldiselt vähem ja harvem, ent kvaliteetseid tooteid. Neil on rohkem aega reisida, väljas süüa ja ostelda. „Loomulikult pole kõigi materiaalsed võimalused võrdsed, aga nad oskavad kalkuleerida, kuidas enda käsutuses olevaid finantse kasutada,“ ütlevad Kaarel Mikkin ja Stanislav Nemeržitski Brand Manualist.

Uuringutest tuleb välja, et 51% 60aastastest, 68% 70aastastest ja koguni 73% 80aastastest inimestest naudib ostuprotsessi, sest tegu on sotsiaalse tegevuse ja vaba aja veetmise vormiga. Eksiarvamus on seegi, et internet ja mobiiltelefon on vanemale põlvkonnale pigem vastumeelsed. Mobiiltelefoni kasutab 87% 60aastastest ja 50% üle 80aastastest kodanikest. Pooled eakad kasutavad internetti ja märgatav osa neist ostavad ka e-poodidest.

Seenior on lojaalne klient

Eelarvamused on siiski aeglased kaduma. Näiteks näeb poodideski tihti, kuidas teenindajad või nooremad kliendid tahavad pensionäri õpetada pangakaarti kasutama ja hindu arvutama. „Kui vanem inimene ei küsi, saab ta tõenäoliselt ka ise hakkama,“ ütlevad Mikkin ja Nemeržitski.

Pensionär on lojaalne klient, sest ta hindab kogemusi ja on oma valikud järjestanud. Ta ei pelga vajaduse korral infot küsida ja kaalub ostusoovid põhjalikult läbi. „Ta eeldab, et ka teenuse- või tootepakkuja vastab samaga. Seeniori jaoks on oluline mugavus ja paindlikkus,“ ütlevad Mikkin ja Nemeržitski.

Ostukeskkond, mis vanematele inimestele meeldib, on hubane ja personalivalik mitmekülgne. See tähendab, et ametisse on võetud igas vanuses töötajaid. Näha on, et ka Eestis pole vanemad teenindajad enam erand.

Brand Manual nendib kokkuvõtteks, et teenuse- ja tootedisaini eesmärk pole teha seenioritele suunatud tooteid, vaid selliseid, mida on vanusest olenemata hea kasutada.

 

 


Getter Orusalu
vabakutseline ajakirjanik

 


Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.