Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Igapäevased rahaasjad - 18.09.2017
eelarve | kogumine | säästmine

Isegi kohvi arvelt on võimalik oma tulevikku kindlustada

Isegi kohvi arvelt on võimalik oma tulevikku kindlustada Foto: SEB

Arvutades, kui palju kulub tühiste ostude peale, on rahanumber üllatavalt suur. Selle summa saaks investeerida hoopis oma pikemaajaliste unistuste täitmiseks. Lühidalt nimetatakse seda late-faktoriks.

Kujutagem ette üht kontoritöötajat, kes kõnnib igal hommikul läbi Tallinna südalinna tööle. Tal on oma väljakujunenud rutiin peatuda kohvikioski juures. Müüja tunneb teda juba nägupidi ja küsib: „Mis täna, kas üks Café Créme?“ Üldiselt küll, aga vahel võtab kohvisõber mõne late või cappuccino. Keskmiselt kulub nii igal hommikul kaks eurot ja ta ei pane seda summat ise tähelegi, sest väike väljaminek ei peaks ju üldist eelarvet mõjutama. Korrutame kaks eurot aga argipäevade arvuga kuus või isegi aastas ja näeme, et number on päris suur. Antud kontoritöötaja on vaid üks näide tuhandetest inimestest, kes oma päeva nii alustavad.

Lisaväärtus on null

Ameeriklasest finantsnõustaja ja koolitaja David Bach võttis oma raamatus „Finish Rich“ kasutusele termini „late-faktor“ (the latte factor). See tähistab olukorda, kus igapäevased triviaalsed ostud kuhjuvad tegelikult märgatavateks rahalisteks väljaminekuteks. Bach ei pea silmas vaid latet kui sellist – rahakotti võivad samuti tühjendada ka maiustused, veepudelid, närimiskumm või sigaretid. Tõenäoliselt leidub paljudes kodudes ajakirjade või -lehtede virnu, mis osteti hetkeemotsiooni ajel, kuid mida loeb heal juhul vaid üks pereliige. Kui teil on kamin, siis on ajalehest vähemalt mingilgi kujul kasu, kuid kokkuvõttes ei lisa need väikesed tarbeasjad elule mingit väärtust.

Late-faktori puhul on USAs tehtud ka realistlikud arvutused. Üks late maksab Starbucksi kohvikuketis umbes neli dollarit. Kui antud summa kõrvale panna ja investeerida, siis 40 aasta pärast on sellest saanud juba 30 dollarit (kui aastane kasv on viis protsenti). Kui aga protsent oleks kaheksa, ootaks omanikku nelja dollari asemel 98. Kulutades näiliselt väikese summa, on võimalik jääda ilma rahast, mille võiks teenida pikaajalise investeeringuga.

Lugege lisaks: Investeerimine algab raha kogumisest

Kindel siht või tühine aseaine

Loomulikult pole väikestest ostudest loobumine lotopilet, millega automaatselt miljonäriks pürgida. Ainuüksi ostukäitumise muutmine ei tee kedagi rikkaks, kuid see aitab siiski kaasa raha kogumisele. Tühioste vältides on võimalik vaadata üle oma senised kulutused ja finantsharjumusi distsiplineerida. Väikesed argisoovid ei pea jääma minevikku ja aeg-ajalt on täiesti mõistlik osta mõni late, aga kulutusi on kasulik kontrollida. Kui väikesest soovist saab rutiinne harjumus, siis võib olla raske sellest loobuda.

Late-faktor paneb mõtlema, mis on tegelikult need asjad, mida elus tahate. Nii on võimalik prioriteedid paika panna. Mille jaoks raha kogute? Mis on lõppeesmärk? Millal tahaksite selle saavutada?

Lugege lisaks: Digikassa – märkamatu raha kogumise viis

Kui eesmärki pole, siis tundubki loogiline osta late või minna õhtul kohvikusse lihtsalt sellel põhjusel, et igavust peletada. Kui aga kaugemaks sihiks on teha sissemakse oma tulevasse kodusse või mõelda varakult pensionipõlve peale, saab ka väikeste summade väärtus teise ilme. Seetõttu tasub läbi vaadata oma igapäevased kulutused et näha, kas ja kui palju on teil late-faktoriga väljaminekuid.

Vaadake lisaks: Kuidas hoida aastas teenustasudelt kokku sadu eurosid?


Getter Orusalu
vabakutseline ajakirjanik

 

Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.