Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Ettevõtlusega alustamine - 08.06.2016
ettevõtlus | oma äri

Sotsiaalne ettevõtlus – võimalus maailma parandada

Sotsiaalne ettevõtlus – võimalus maailma parandada Foto: SEB

Palju on liikumisi, mis juhivad tähelepanu praegustele või tulevastele ühiskonna ja looduskeskkonna probleemidele. Viimase kümne aasta jooksul on nende kõrvale kerkinud ja jõudsa arengu läbi teinud ka sotsiaalne ettevõtlus.

Aktivistidega võrreldes on sotsiaalsete ettevõtete taga inimesed, kes soovivad ühiskonnas midagi muuta mitte protestides, piketeerides või performance’eid korraldades, vaid läbi ettevõtluse. Nende ettevõtjate käivitavaks jõuks on sotsiaalsed motiivid. Oma idee levitamiseks ei korralda nad ekstremistlikke meeleavaldusi ja idee elluviimist ei nõua nad riiklikelt institutsioonidelt. Nad kirjutavad hoopis äriplaane, kaasavad investoreid ja üritavad äriideega turule jõuda.

Lugege lisaks: Teil on hea äriidee! Millest alustada?

Kasumi maksimeerimise asemel seavad sotsiaalsed ettevõtted eesmärgiks mõne ökoloogilise või ühiskondlikku kitsaskohta lahendamise või leevendamise. Näiteks majanduslik või sooline ebavõrdsus, koolikiusamine, erivajadusega inimeste võimalused tööturul jt.

Praktilise meelega idealistid

Uue aja maailmaparandajad ei ole vähem idealistlikud kui näiteks kuuekümnendate sotsiaalse õigluse ja puhta elukeskkonna eest seisjad, aga nad on realistlikumad. Nad teavad, et ühiskonna muutmiseks peab nende idee olema jätkusuutlik ja uuenduslik.

Ainsa äriettevõttena on saanud Nobeli rahupreemia 2006. aastal enda asutatud Grameeni pangaga Muhammad Yunus. Tema idee oli lahendada ettevõtlusega sotsiaalseid probleeme ehk teha arengumaade inimestest ettevõtjad ja nad sellega vaesusest päästa.

Lugege lisaks: Kas alustav ettevõtja peaks keskenduma probleemile või lahendusele?

Kas see mudel toimib?

Sotsiaalse ettevõtte teema on veel väga noor, sellepärast kipuvad need ärid sageli jääma nišifenomeniks. Samas on oluline, et suudetaks pakkuda oma teenust või toodet ka klientide huvi suurenemise korral. Teisisõnu tuleb olla valmis ja leidlik oma ärimudeli kohendamiseks muutuvas nõudluses. 

Niisiis ei piisa sellest, kui sotsiaalse ettevõtte idee töötab ainult selle väljamõtleja tegevuse tulemusel, vaid see peaks olema ülevõetav kogu ühiskonnas või lausa globaalselt. Näiteks ühe erilise lasteaia avamise asemel võiks töötada välja väikelaste hoidmise teenuse uuendusliku kontseptsiooni või kasvatusfilosoofia, mida saab rakendada paljudes lasteaedades. Sotsiaalse ettevõtja eesmärgiks on töötada välja ühiskonnale kasu toov jätkusuutlik idee, mitte kiiresti saavutatav tuntus või kasum.

Milline on olukord Eestis?

Huvi sotsiaalse ettevõtluse vastu on kasvava trendiga ja üksikute innustavate ideede arutamise asemel võib rääkida juba eraldi majandussektori kujunemisest. Eestis tegutsevate sotsiaalsete ettevõtete täpset arvu on raske määrata, Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustiku andmetel on neid üle saja. Esindatud on nii erinevaid kontseptsioone kui ka ettevõtlusvorme, kuid lahendust ootavaid probleeme on endiselt. 

Toimivaid sotsiaalse ettevõtluse mudeleid võib meil leida mitmes valdkonnas, näiteks

  • MTÜ Abikäsi loob ise ja vahendab töökohti pikaajalise töötuna arvel olnud erivajadustega inimestele;
  • MTÜ Tagurpidi Lavka toob tervisliku toidu maalt otse linna, aidates seeläbi ka väiketalunikel ära elada;
  • Terve Eesti Sihtasutus pakub tööandjatele terviseedenduse koolitusi ning kampaaniaid, mis suurendavad töötajate rahulolu ja produktiivsust.

Näiteid selle kohta, kuidas sotsiaalne ettevõte muudab meie elu paremaks, turvalisemaks ja mõnusamaks, on muidugi veel. Nendega saate tutvuda järgmistel katusorganisatsioonide veebilehtedel:

Sotsiaalsete Ettevõtete Võrgustiku praeguse hooaja üks eesmärk on aidata kaasa sellele, et riiklikesse dokumentidesse jõudnud võimalused ja lubadused hakkaksid tooma sotsiaalsele ettevõttele käegakatsutavat kasu. Samuti pakub võrgustik liikmetele teenusedisaini arenguprogrammi, selgitab välja avaliku teenuse pakkuja muresid ja loob maailmamuutjate registrit.

 


Tiina Nuum
vabakutseline ajakirjanik

 


Veel artikleid

Arhiiv

Kuidas tagada ärile 10 kordne kasv?

Kuidas tagada ärile 10 kordne kasv?

Jälgige meid

 
  • Tellige alustava ettevõtja lood oma postkasti

    Tellin

Kas olete oma äri alustamiseks valmis?

Tehke test ja saate teada!

Jälgige meid

 
S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.