Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Ettevõtlus - 23.03.2016
ettevõtlus | oma äri

Tehnoloogia võimaldab ärimudeliga eksperimenteerida

Tehnoloogia võimaldab ärimudeliga eksperimenteerida Nick de Mey. Foto: Egert Kamenik

Belgia ettevõtte Board of Innovation looja Nick de Mey rääkis SEB Innovatsioonilaboris, et enamik ettevõtteid keskenduvad olemasoleva toote või teenuse täiustamisele, kuid hoopis ärimudeli muutmine aitab luua rohkem väärtust.

De Mey sõnul on oluline mõista, et ärimudel on aluseks, kuidas ettevõte loob väärtust, toimetab seda kohale ning teenib kasumit. Ärimudeli innovatsiooni kaudu on võimalik leida uusi tuluallikaid ja kasvatada oma ettevõtet.

„Digiajastu ja võrgustunud ühiskond võimaldavad eksperimenteerida täiesti uute kasumi teenimise viisidega. Viimasel kümnendil on muutunud võimalikuks rakendada paralleelselt eri tulumudeleid ja uurida, milline neist toimib. Kui varem tuli tulumudeli katsetamiseks investeerida uude jaemüügikanalisse või taristusse, siis nüüd on võimalik osta veebipõhine valmislahendus, ühendada see kiiresti oma süsteemiga ja vaadata, kuidas mudel töötab,“ rääkis de Mey.

Lugege lisaks: Kuidas olla edukam suurtest tegijatest?

Tasuta lõunaid ei ole olemas

Uutest tuluallikatest rääkides keskendus de Mey viit tüüpi ärimudelitele, mille põhimõtetel tegutsevad paljud avalikkusele tuntud idufirmad ja tehnoloogiaettevõtted:

  • toode on (kliendile) tasuta;
  • toode on tasuline;
  • kolmas osapool on tuluallikaks;
  • vahendusteenuse pakkumine;
  • segamudel.

„Tuleb meeles pidada, et tasuta lõunaid ei ole olemas. Kui ettevõte pakub tasuta toodet või teenust, on sel tihtipeale mõni varjatud eesmärk,“ rääkis de Mey, tuues ühe näitena maksa-palju-tahad-skeemi, kus kasutaja ise otsustab, millise summa ta soovib toote või teenuse eest välja käia.

Näiliselt tasuta toodete eest tasub tavaliselt kolmas osapool, kes näiteks ostab reklaami. „Paljud peavad reklaami müümise ärimudelit kiireks otseteeks. See kõlab lihtsalt, kuid tegelikult tuleb palju vaeva näha, et ainult reklaami müügi pealt teenida,“ selgitas de Mey. „Üheks tuluallikaks võib olla ka andmete müümine kolmandale osapoolele, kuid sellega on seotud väga paljud privaatsusküsimused,“ lisas ta.

De Mey sõnul on viimastel aastatel paljudel ettevõtetel ebaõnnestunud pikaajaliselt edukaid tuluallikaid leida mudeli alusel, kus nad oma põhitoote annavad ära tasuta. Järjest enam taibatakse, et hinnastamismudel peab olema realistlik alates esimesest päevast. Kuigi sellega kaasneb sageli vähem kliente, on suurem võimalus, et ettevõte jääb ka pikas perspektiivis ellu.

Lugege lisaks: Nick de Mey: soovitan minna muutustega julgemalt kaasa

Kuidas tagada tasulise toote või teenuse jätkusuutlikkus?

Tasulisi tooteid ja teenuseid pakkudes tuleb leida ärimudel, mis tagaks, et inimesed on nõus selle eest ka maksma. „Väga olulisteks faktoriteks on edevus, maine, kuuluvustunne ja eksklusiivsus. Miks lennatakse esimeses klassis või makstakse oma Facebooki postituse nähtavuse eest? Selleks, et silma paista ja näidata oma kuuluvust,“ selgitas de Mey.

De Mey sõnul on paljud tarbijad nõus maksma teenuse või toote eest siis, kui ettevõte kasutab kaotuse vastumeelsuse taktikat. See tähendab, et ettevõte pakub oma teenust teatud perioodi vältel tasuta, tarbija harjub selle kasutamisega, mõne aja pärast muutub teenus tasuliseks, ent tarbija ei taha sellest enam loobuda ja on nõus maksma. „Hea näide on veebipõhised failide varundamise keskkonnad. Kui kasutaja on hakanud üht keskkonda kasutama, on väga ebatõenäoline, et hakkab oma faile kuskile mujale ümber tõstma,“ rääkis de Mey.

Lisaks eelnimetatud tuluallikatele selgitas Nick de Mey, kuidas on võimalik kasu teenida vahendusteenust pakkudes ja erinevaid mudeleid kombineerides ning rõhutas, et oma ärimudeli arendamiseks on väga palju erinevaid võimalusi.

 


Evelin Allas
SEB kommunikatsioonijuht

 


Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.