Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Ettevõtlus - 01.04.2015
ettevõtlus | oma äri | innovatsioon

Teenuste ja toodete testimine on hädavajalik

Teenuste ja toodete testimine on hädavajalik Patrick Van Der Pijl. Foto: SEB

Klassikaliselt teevad ettevõtjad uued teenused ja tooted kõigepealt valmis ja alles siis näitavad neid kliendile. Selline käitumine võib aga olla saatuslik ja äriuuenduse tippekspert Patrick Van Der Pijl soovitab tegutseda vastupidiselt.

„Kui te oma asju klientide peal ei testi, siis on see lihtsalt üks bla-bla-bla,“ ütleb rahvusvaheliste ärimudelite konsultatsioonifirma Business Models, Inc. looja Patrick Van Der Pijl SEB Innovatsioonilabori ettekandes. Tema sõnul peavad ettevõtjad kaasama kliente võimalikult varases staadiumis, sest lõpptoode või -teenus, mida klient ei taha, mille eest ta pole nõus maksma või mis tegelikult ei lahendagi tema probleeme, on kasutu.

Muutused, muutused ...

Uusi tööriistu, oskusi ja mõtteviise on Van Der Pijli hinnangul palju, tuleb vaid osata valida endale sobiv. Miks peab üldse testima? Sest maailm on muutunud ja muutub veel edasi. Ellu jäämiseks tuleb sellega kaasa liikuda.

Ärimudelile soovitab Van Der Pijl karmilt ja kriitiliselt otsa vaadata ja hinnata, kas on vaja midagi muuta. „Tehke endale väga selgeks, kes on klient, kust tuleb raha, kas teil on digitaalsed või füüsilised tooted, kuidas te kliendiga suhtlete ja teda hoiate. Kõik need küsimused peavad pidevalt õhus ja päevakorras olema, sest maailm muutub väga kiiresti,“ rõhutab konsultant. Ei piisa sellest, kui need asjad sai paar aastat tagasi kirja pandud.

Maailma, kliendi vajaduste ja ärimudelite kiire muutumise tõestuseks toob ta välja nii Spotify, Airbnb kui ka Uberi, mis kõik lahendavad kliendi vajadusi uuel moel. „Nende kliendid ja vajadused on olnud varasematega samad, aga viis, kuidas lahendust pakutakse, eelnevatest täiesti erinevad,“ ütleb hollandlane.

Toode pole põhiline

„Paljud firmad arvavad, et kõige tähtsam on toode, kuid see pole tõsi. Kliendid tahavad eelkõige aga hoopis seda, et töö saaks hästi tehtud,“ teab Van Der Pijl. Seepärast pööravad ettevõtted tihti liiga palju tähelepanu asjadele, mis klientide jaoks üldse tähtsad pole, näiteks välimusele või pakendile. Patrick rõhutab, et kliendiga tuleb kohtuda ja temalt küsida, miks nad toodet-teenust tarbivad. „Põhjused võivad olla sellised, mille peale te ise ei tulegi!“

Ta toob näite, et smuutide kohviku omanikud arvasid, et oluline on mahedike maitse ja nad plaanisid kogu rõhu sellesse panna, kuid kliendiuuringust selgus hoopis midagi muud. „Peamine müük toimus hommikuti, mil inimesed läksid tööle. Maa oli pikk ja saiakesi oli ebamugav autos või tänaval süüa. Lisaks tekitasid need süümepiinu. Smuuti oli piisavalt hea maitsega, tervislik ja mugav tarbida.“ Seda teades avas kohvik paar uut kassat, et hommikusi kliente kiiremini teenindada ega pannud tarbetult energiat maitsete uuendamisele.

Testimiseks on mitmeid võimalusi

Ettevõte võib küll arvata, et teevad oma toote või teenuse paremaks, moodsamaks ja põnevamaks, kuid klient ei pruugi üldse uuendust soovida. „Tehke prototüüp valmis ja kindlasti testige seda!“ on Van Der Pijli raudne soovitus.

Testimiseks on mitmeid valikuid: küsitlus, kohtumised, katsed, jälgimine, klikkide hindamine, optimeerimine. Patrick soovitab olla justkui ajakirjanik ja küsida palju küsimusi. „Rääkige klientidega, küsige tagasisidet, olge avatud ja usaldusväärsed,“ ütleb ta. Samamoodi saab jälgida ka klikke ja kliendi veebipõhist liikumist.

Füüsiline jälgimine tähendab klienditasandile minemist – elage sarnast elurütmi, olge samades kohtades, vaadake teda distantsilt. Selline sügavam uurimine võib anda tagasisidet, mille peale kontoriseinte vahel ei tule.

Kokkuvõtvalt ütleb Patrick Van Der Pijl Innovatsioonilabori konverentsil esinedes, et targad ettevõtted (nii uued kui ka kogenud) on need, kes panustavad uuendustesse ja arengusse, kuid panevad sama palju rõhku ka kliendi tagasisidele ja testimisele.

 


Getter Orusalu
vabakutseline ajakirjanik

 


Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.