Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Ettevõtlus - 18.01.2018
ettevõtlus | innovatsioon

Kuidas kasvatada ettevõtet 1000%

Kuidas kasvatada ettevõtet 1000% Foto: SEB

Vanasti domineeris arusaam, et müügi suurendamiseks tuleb osta uued masinad, käivitada uus tootmisliin ning juba hüppabki käive 10–20% üles. Aga tegelikult on täiesti normaalne kasvatada äri mitte 10%, vaid koguni 1000%. „Alustuseks tuleb lihtsalt oma peas olevatest takistustest lahti saada,“ ütles riskiinvestor ja ärinõustaja Yrjö Ojasaar SEB Kasvuprogrammi loengus.

10% kasvu mõtteviis tähendab rohkemat rauda ja Eestisse rajatavaid Euroopa suurimaid lüpsifarme. Aga rohkem rauda ei tähenda veel innovatsiooni. Kui konkurent kasvab samal ajal 1000%, siis ei ole teil tema kõrval lootustki.

Kümnekordne kasv on täiesti võimalik, ainult peab olema ambitsiooni asi ära teha. Edukaid näiteid 1000% kasvavatest firmadest on palju. Eestis on head eeskujud Jobbatical, kes hiljuti kaasas neli miljonit eurot, ning samuti Pipedrive ja TransferWise, kes on maailma välja murdnud. Jutt, et tuleme väiksest riigist ja meil pole raha, on lollus.

Lugege lisaks: Millest äriambitsiooni disainimist alustada?

Idee üksi ei maksa midagi

Innovatsioon on mingi uue tehnoloogia või idee teokstegemine ja selle kommertsialiseerimine. Investor ei pane oma raha ideesse, vaid ta otsib neid, kes hea idee teoks teevad. Selle kohta on palju kuulsaid näiteid.

Üldjuhul me ei mõtle, kuidas sai arvuti endale hiire ja kataloogisüsteemi. Esimestel arvutitel polnud kumbagi, roheliste tähtedega käsklused tipiti ekraanile. Aga katalooge ja hiirt ei mõelnud välja Apple, nagu tihti arvatakse.

Steve Jobs sai omal ajal võimaluse veeta ühe päeva maailma juhtiva tehnoloogiafirma Xeroxi innovatsioonilaboris, mis kandis nime Xerox Park. Talle jäid seal silma kaks kõige huvitavamat leiutist: kataloogisüsteem ja hiir. „Me vajame kohe hiirt ja katalooge!“ hüüdis Steve Jobs Apple’i kontorisse tagasi jõudes. Xerox Park mõtles üksnes välja, kommertsialiseerimise raske töö tegi Apple. Ja nii sündiski Macintosh, Silicon Valley kõigi aegade kõige kuulsam leiutis.

Mida on vaja innovatsiooniks?

Innovatsiooniks on tarvis ettevõtjat, kes mingi idee teoks teeb, ehk inimest, kellel on visioon ja ambitsioon. On hea, kui see ambitsioon vaatab vähemalt ühe tootegeneratsiooni võrra ettepoole. Kui soovite tõsta järgmisel aastal efektiivsust 3%, siis see ei ole ambitsioon, millest mina räägin.

Vaatame vaid mõnda näidet, kuidas 1000% kasvu mõtteviis on maailma ümber korraldanud.

  • Amazon on Ameerikast kaotanud peaaegu kõik raamatu-, filmi- ja muusikapoed.
  • SMS-i asemele on tekkinud uued suhtluskanalid: mida noorem on seltskond, seda vähem SMS-e kasutatakse.
  • Elon Muski SpaceX suudab valmistada kosmoserakette tavapärasest poole odavamalt, mis on loonud era-kosmosereiside turu.

Kõik need näited (lisaks eBay vs garaažimüük, Quora vs Yahoo Answers jne) on ärimudelid, kus kasv on vähemalt 1000%. Seega võiks eesmärgiks olla kümnekordne, mitte 10% kasv.

Kuidas ehitada saja miljoni dollari äri?

Äri, mille aastakäive on sada miljonit dollarit, ei ole mingi ulme. Tuleb lihtsalt leida, kuidas sellist käivet saavutada. Alljärgnev harjutus aitab teil mõelda oma äri mastaabile ehk sellele, kui palju ja kellele tuleks kaupa müüa.

  • Esimene variant on keskenduda ainult suurtele klientidele. Nimetame neid elevantideks. Müüa tuleb vaid 1000 elevandile, igaühele 100 000 dollari eest. Eestis on 1000 sellist klienti leida väga raske. Seega tuleb kohe sihikule võtta hoopis suurem turg, näiteks Suurbritannia.
  • Saame keskenduda ka nn põtradele. Sel juhul vajame 10 000 klienti, kellest igaüks ostab meilt aastas 10 000 dollari eest. Müük läheb lihtsamaks, aga põtru vajame elevantidest kümme korda rohkem. Jälle tuleb minna mõnele suurele turule.
  • Kolmas võimalus on valida sihtrühmaks nn jänesed: kui müüme igale kliendile aastas 1000 dollari eest, siis vajame selliseid ostjaid 100 000. See tähendab ettevõttele hoopis uusi väljakutseid. Näiteks tekib küsimus, kas meil on sellise kliendihulga teenindamiseks piisavalt töötajaid. Eeldades, et sõelale jääb 10% ettevõtteist, tuleb müüki teha miljonile ettevõttele. On selge, et ilma digitaliseerimata ei ole see võimalik.
  • Keskenduda saame veel hiirtele, kellest igaüks ostab aastas 100 dollari eest. See tähendab näiteks mõnda mängu või mobiiliäppi. Aga kliente peab olema sel juhul miljon, nende kättesaamiseks on tarvis läbi kammida 100 miljonit inimest. Ilma digitaliseerimata ei tule selline äri kõne allagi.
  • Viimane variant on nn mesilased, kellest igaüks maksab meile aastas 10 dollarit. Neid kliente peab olema 10 miljonit. Aafrikas või Aasias on see võimalik. Aga kui küpsetate leiba, siis on kauba kohaletoimetamine küll ülimalt raske.

Kui soovite viie aasta pärast sajamiljonilist äri, siis on vaja seda mõtet hakata järk-järgult oma peas kujundama.

Lugege lisaks: Kasumi kümnekordistamise meetodid ehk Eksperimentide hurmav maailm

 


Taivo Paju
ajakirjanik

 

 


Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.