Võime julgelt öelda, et me ei ela mitte info-, vaid andmeajastul – andmekorje ja
-töötlus toimub kaasaegsete ja kiiresti arenevate tehnoloogiatega. Andmed avavad ettevõtetele peaaegu lõputud võimalused olemasolevate toodete ja teenuste täiustamiseks, sihtrühma täpsemaks määratlemiseks ja sihtrühmani jõudmiseks.
Andmed on ka innovatsioonimootoriks, aidates probleeme tuvastada ja neid lahendada. E-kaubandus on digitaalne äri ja digitaalsetes protsessides tekib rikkalikult andmeid, mida aktiivselt kogudes, analüüsides ja äriotsuste tegemisel kasutades võib anda ärile kiire tõuke.
• Andmete kogumine, andmetöötlus ja -analüüs võimaldab ettevõtetel äri täpsemalt mõista, probleeme tuvastada, protsesse optimeerida ja kliendikogemust parandada.
• Just e-kaubandus pakub senisest suuremaid võimalusi mitmekülgseks andmekorjeks, mis oskuslikul kasutamisel aitab tõhusamalt eesmärkideni jõuda.
• Kui ettevõttel puuduvad ressursid andmetöötluseks ja analüüsiks, on võimalus teenuseid hankida partneritelt, kuid partner peab olema hoolikalt valitud.
Andmed aitavad ehitada lojaalsust ja püsikliendisuhteid
Kogenud ettevõtjad loodavad tihti oma pikaajalisele kogemusele, sealhulgas klientide soovide ja järgmiste sammude ennustamisel. Andmeanalüüs võib aga paljastada hoopis teistsuguse pildi, tuvastades kokkupuutepunktid ja klienditeekonna puudujäägid, millele ettevõte pole seni tähelepanu pööranud. Nii kaotatakse head ärivõimalused või suunatakse liiga palju ressurssi vähese finantsmõjuga tegevustesse.
SEB Baltimaade strateegia- ja kliendikogemuse juht Andra Altoa selgitab, et andmed aitavad mõista, milliseid uuendusi ettevõte oma klientidele pakkuma peaks. Samuti toob ta välja, et andmete kogumine ja töötlemine on üks tõhusamaid viise ettevõtte e-poe kliendikogemuse mõistmiseks ja parandamiseks: "Lojaalsust ei ole võimalik saavutada andmeteta – tõeliselt toimiva ja personaliseeritud lojaalsusmudeli loomiseks on vaja ostukäitumise ja -kogemuse andmeid." Nimelt saab ettevõte kliendikogemuse andmeid analüüsides parandada klienditeenindust, pakkuda rohkem individuaalseid lahendusi ja selle tulemusel parandada klientide rahulolu ja lojaalsust pikas plaanis.
Üks levinumaid viise andmete saamiseks on kliendiuuringud, kuid kaasaegne tehnoloogia pakub võimalusi andmete automaatseks kogumiseks nii veebisaidil kui ka sotsiaalmeedias ja Google'i platvormil. Selleks, et andmed ettevõtte otsustusmehhanismis tõeliselt tööle hakkaksid, tuleb neid lisaks kogumisele ka töödelda ja analüüsida.
Mõista minevikku, tegutse olevikus, ennusta tulevikku
Netgroupi e-kaubanduse juht Anders Abel soovitab ettevõtetel kasutada andmete kogumise ja töötlemise platvorme, mis võimaldavad konsolideerida lisaks ettevõtte veebisaidilt ja veebipoest ka Google'i ja sotsiaalmeedia andmeid, et saada ettevõttele kõige laiem perspektiiv - käimasolevad ja vajalikud toimingud protsesside optimeerimiseks.
Ta rõhutab, et e-kaubandus on väga tänuväärne valdkond erinevate andmete jaoks. Eelkõige võimaldavad need ettevõttel põhjalikult mõista, kuidas nende äri toimib. Näiteks vaadata, milliseid tooteid on ostetud, millised on finantsnäitajad või mis on suutnud tagada õigeaegsed tarned ja klientide rahulolu. Varasemate andmete põhjal saab ettevõte astuda aktiivseid samme - tegevust tõhustada, optimeerides ja automatiseerides protsesse, pakkudes klientidele uusi lahendusi või jälgides ja kohandades hinnakujundus- ja allahindluspoliitikat. Turundusandmed võimaldavad ka kampaaniaid tõhusamalt jälgida, mõista konversioonimäärasid, määrata millised kanalid kõige paremini toimivad jm. Mida rohkem andmeid ettevõte kogub ja analüüsib, seda lihtsam on prognoose teha tulevase nõudluse, varude ja eeldatava finantsseisu kohta.
Andmehaldust pakkuvaid teenusepakkujaid on tekkinud kui seeni pärast vihma. Abel tuletab meelde partneri valiku olulisust: tähtis on valida õige partner, kes saab ettevõtet tõeliselt aidata. Ta soovitab pöörata tähelepanu sellele, kui tõsiselt potentsiaalne partner süveneb teie ettevõtte ja tegevuse spetsiifikasse, milliseid küsimusi esitab või kui hästi teie valdkonda mõistab, sest agentuuride kasutatavad tehnoloogiad on sarnased, kuid arusaam kipub olema erinev.
Andmed võivad aidata pandeemia ajal uusi turge vallutada
Kui mõnele ettevõttele tõi pandeemia kaasa äri aeglustumise, siis teised on suutnud olukorda, mil me kõik elame digikanalites tavapärasest enam, kiireks kasvuks ära kasutada. Kaks märkimisväärset näidet on Bolt koos toidu kohaletoimetamise rakendusega Bolt Food ja ostuplatvorm About You, mis pandeemia ajal edukalt uusi turge vallutas.
Kui Bolt nägi pandeemia alguses taksosõitude vähenemist, otsustas ettevõte koondamiste vältimiseks oma toidu kohaletoimetamise rakendusega siseneda uutesse riikidesse palju kiiremini. Esialgne plaan kolme uue riigi kohta kvartalis muudeti kolmeks uueks riigiks nädalas. Bolt Foodi turundusjuht Liia Pjatakova toob välja, et andmete aktiivse kasutamiseta ei oleks see võimalik olnud. Ettevõte kasutas olemasolevatelt turgudelt saadud andmeid, et neid uutega kohandada ning keskendus tegevustele, millest oodati olulisimat tulemust. Ta soovitab testida kõike, mis võimalik ja lähtuda oma otsustes andmetest: "Mida rohkem andmeid, seda paremaid otsuseid saate teha."
Andmeid saab kasutada mitte ainult esmatähtsate tööde prioriteetide seadmiseks, vaid ka aja ja ressursi raiskamise vältimiseks. Näiteks jõudis Bolt Food otsusele kasutada turundus- ja reklaamitegevuseks ainult veebikeskkonda. About You jõudis täpselt samale järeldusele. Ettevõtte esindaja Frederik Moorkampi sõnul on andmed aidanud ettevõttel täpselt tuvastada oma sihtklient ja saada Ida-Euroopa turuliidriks.
Andmed kui innovatsiooni tõukejõud
Andmeid ei saa kasutada ainult olemasoleva veebiäri ja kliendikogemuse parandamiseks, vaid ka täiesti uute lahenduste, teenuste ja toodete loomiseks. Andmed aitavad ettevõttel valgustada ahela nõrgemaid lülisid - protsesse, mis tarbivad liiga palju ressurssi või on kliendi jaoks ebamugavad või kahjustavad keskkonda.
Nii pakub Rootsi idufirma Skrym e-kaubanduse segmendile uuenduslikku tehnoloogiat. Tänu algoritmile võimaldab ettevõtte veebitööriist müüjatel ja tarnijatel võimalikult täpselt välja arvutada optimaalseim pakend ja tarneviis, raiskamata ettevõtte ressurssi ja viia võimalik keskkonnareostuse risk miinimumini. E-kaubanduse kiire kasv ja vajadus lahendada kaasnevaid probleeme avavad laiad võimalused paljude uuenduslike ideede elluviimiseks.
SEB korraldas koostöös e-Kaubanduse Liiduga juba kolmandat aastat järjest e-kaubanduse teemalise rahvusvahelise konverentsi, kus jagasid oma kogemusi ja edulugusid sektori eksperdid.