Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Ettevõtlus - 29.04.2014
juhtimine | tegija

Koolipingist direktoriks

Koolipingist direktoriks Ahto Orav. Foto: Kaspar Saaremets

Audentese juhatuse esimees ja Audentese erakooli direktor Ahto Orav (44) tunnistab, et sageli on tähtis olla õigel ajal õiges kohas ja juhuslikkusel on suur jõud. Just need kaks asjaolu on teda kogu karjääri jooksul saatnud.

1990ndate alguses inseneri magistriõpingute ajal kandideeris Ahto üsna juhuslikult vastloodud Eesti Telefoni lõuna piirkonna kommertsdirektoriks. Kuigi eelnev töökogemus juhina sisuliselt puudus, valiti ta konkursi võitjaks ja mehest sai otse koolipingist suure müügi- ja klienditeenindusüksuse direktor. Sealt edasi algas tõus karjääriredelil, sest Eesti taasiseseisvumise esimesed aastad olid haaratud kiiretest muutustest ja ümbritsev keskkond oli eneseteostusvõimalusi täis.

Kuid ainult juhuslikkus ja hea õnn ei ole Ahtot edasi viinud. „Mul on mitmed kasulikud isikuomadused, mis on mind nii töö- kui ka eraelus aidanud. Olen oma ettevõtmistele pühendunud, tugeva tahtejõuga, sihikindel ja töökas. Praegugi on mul tööpäevad tavaliselt 10–12 tundi pikad, sest tegemist on niivõrd palju,“ ütleb Audentese juhatuse esimees, Audentese erakooli direktor ja nõutud koolitaja. Ametinimetusi ja ühiskondlikke positsioone on Ahtol tegelikult veel mitmeid.

Igapäevane rollivahetus paneb proovile

Enne Audentese juhiks saamist töötas Ahto üle kümne aasta ärivaldkonnas, mistõttu oli haridussektor tema jaoks uus ala. „Ühelt poolt on juhi rollid ja ülesanded igal pool samad, aga juhtimisviis on erinev,“ teab Ahto, kes ka praegu peab igapäevaselt vahetama juhatuse esimehe ja kooli direktori rolle. „Koolijuhina tegutsedes kehtivad ühed põhimõtted ja ootused, ettevõtte juhina aga pisut teistsugused. Nende kokkusobitamine ja iseendaga kõiges koostöö tegemine on suur väljakutse,“ tunnistab ta.

Kuigi ärilisest taustast on Ahto praegustes tegemistes palju kasu, siis tunneb ta, et koolijuhi rolli täitmine on muutnud teda üksjagu empaatilisemaks. Kui varem lähtus mees oma otsustes ning ootustes ainult numbrilistest ja statistiliselt mõõdetavatest tulemustest, siis nüüd on lisandunud mitmeid teisi väärtusi.

Selles valdkonnas on raske pelgalt eesmärkide, tegevusplaanide ja korraldustega edu saavutada. Sestap on väga olulisel kohal ühised väärtused, arusaamad ja tegevuspõhimõtted. Minu jaoks on inimeste mõjutamine ja nende arengu suunamine muutunud meeskonnatöös väga olulisteks märksõnadeks.“

Juhtimise pea-süda-kõht-teooria

Eduka juhtimise põhimõtetest võib lugeda paljudest raamatutest, kuid Ahtole meeldib jääda kahe jalaga maa peale ja lähtuda enda välja mõeldud lihtsast kolme organi teooriast: pea, süda ja kõht.

Pea – hoidke pea selge ja ärge laske ennast esmapilgul näilisel eksitada. Tuleb olla pragmaatiline ja enne tegutsemist asjad läbi mõelda. Vastupidisest pole kasu.

Süda – hoolige sellest, mida teete, muidu ei saa ka teistelt seda nõuda. Tuleb olla avatud ja aus ning oma otsustes õiglane. Hoolige oma inimestest, sest nendest sõltuvad tulemused.

Kõht – lisaks igasugusele informatsioonile tuleb usaldada ka oma kõhutunnet ja intuitsiooni. Kui tunne on õige, siis peab ennast usaldama. Eriti oluline on see meeskonna kujundamisel.

Kuigi väga üldises plaanis allub ka eraharidusasutus ärireeglitele, sest oma vormilt on seegi ju kasumit taotlev ettevõte, on siiski firma ja haridusasutuse juhtimisel vahe sees. Suurim erinevus seostub missiooniga. „Ettevõtte juhtimisel on eelkõige oluline saavutada ootuspärased majandustulemused ja tagada firma jätkusuutlikkus. Haridusasutuse juhtimisel viin aga ellu laiemat ühiskondlikku ootust ehk loon meie tulevikku. Missioonitunne on koolijuhtimisel väga oluline.“ ütleb Orav siiralt.

 


Getter Orusalu
vabakutseline ajakirjanik

 


Veel artikleid

Arhiiv

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.