Ettevõtete arengusuundi kujundab üha enam nende toodete ja teenuste mõju looduskeskkonnale ja inimestele. Nii pangad, investorid ja avaliku sektori otsustajad kui ka kliendid eelistavad üha enam ettevõtteid, kes oma mõju teadlikult juhivad, vähendades negatiivset ja suurendades positiivset mõju.
Käesoleva aasta Ajujahi TOP30 tiim Stories for Impact on loonud ettevõtete mõju hindamise tööriista prototüübi nimega Impact Manager. Selle abil tehti SEB jätkusuutlikkuse päeval kolme SEB Kasvuprogrammis osaleva ettevõttega nende mõju kiirkaardistus.
Kasvuprogrammi osalejad Muulin, STACC ja UP Catalyst tegutsevad erinevates sektorites - moetööstus, tarkvaraarendus, teadmusmahukas tootmine. Nad asuvad ka eri arengufaasides idufirmast kogenud ettevõtteni. Eksperiment aga näitas, et igal ettevõttel on tõepoolest võimalik oma mõju kaardistamisega alustada ja avatud meelega leida sisendit nii juhtimisotsusteks kui kommunikatsiooniks.
Andra Altoa, SEB Balti strateegia ja kliendikogemuse juhi sõnul on ettevõtted hakanud aktiivsemalt kaasa rääkima ühiskondlikel ning keskkonnateemadel. Nii klientidele kui töötajatele on oluline teada, mille eest ettevõte seisab ja mis on need väärtused, millest ei taganeta. Ehkki teadlikkus on viimaste aastate jooksul kiiresti kasvanud, tegeleb vaid väike osa ettevõtetest süsteemselt keskkonna ja ühiskonnamõju kajastavate andmete korje ning analüüsiga. Valmisolek mõjuanalüüsiga edasi minna on olemas, samuti kasvab konkurents teenuse pakkujate seas.
Kolm olulist ja praktilist mõtet Stories for Impactilt kõigile ettevõtetele, kes soovivad oma mõju kaardistamisega alustada:
-
Alusta SDG-de värvilistest kastidest ja mine iga kastikesega nii konkreetseks kui võimalik.
ÜRO säästva arengu eesmärgid (ing k Sustainable Development Goals ehk SDG) võtavad kokku valdkonnad, millele ettevõtlustegevus mõju avaldab. Seega on nad ettevõtte mõjust suure pildi saamiseks suurepärane alguspunkt. Ainult SDG-de värvilistest kastidest aga ei piisa. Ettevõttel on vaja paika panna indikaatorid ja usaldusväärsed andmed, mis näitavad, millises mahus ja mis suunas (negatiivses ja/või positiivses) mõjutatakse konkreetset valdkonda (nt kliimamuutuste leevendamist või hariduse kättesaadavust).
Muuseas, Eestil on ka oma SDG! Nimelt: 18. eesmärk ehk kultuuriruumi elujõulisus. Ettevõttel võib olla selles osas oluline mõju näiteks juhul, kui põhitegevuse käigus arendatakse edasi erialast eesti keelt või sponsorlusega toetatakse järjepidevalt mõnda kaalukat kultuurisündmust.
-
Tarneahela põhjalikum analüüs aitab lisaks olulistele mõjuteguritele avastada ka ärivõimalusi ja -riske.
Rahvusvahelised standardid nagu Global Reporting Initiative (GRI) nõuavad vastutustundlikelt ettevõtetelt looduskeskkonda ja inimeste heaolu toetavaid otsuseid kogu tarneahela lõikes. Mõju kiirkaardistamise käigus tasub ettevõtetel oma tootmissisendite ja -väljundite (või teenuste) liikumine ning nendega seotud osapooled mõnel lihtsal viisil visualiseerida. Nõnda on võimalik olulisemaid mõjukohti süsteemselt uurida ning jõuda kiiremini arusaamiseni asjakohaste indikaatorite ning andmete kättesaadavuse osas. Negatiivsete mõjukohtade analüüs võib anda uut infot ka äririskide ja -võimaluste kohta. Näiteks paljud ettevõtted keskenduvad vaid kliimamuutustest tulenevatele riskidele ja süsinikujalajälje vähendamisele. Negatiivseid mõjusid ja riske on ka alternatiividel, näiteks seoses tuule- ja päikeseenergia tootmistehnoloogia jaoks vajalike metallide kaevandamise mahtude ning keskkonnamõjudega. Ettevõte, kes oma juhtimisotsustes neid arvesse võtab, püsib konkurentidest sammu võrra ees ja loob kokkuvõttes ka rohkem positiivset mõju.
-
Väärtusta ja kommunikeeri ettevõtte mõju oma töötajate ning tegevusvaldkonna arengule.
Ettevõtete konkureerimine talentide pärast on ilmselge ning oma mõju kaardistamine võib aidata leida argumente ja indikaatoreid, mis tipptalente tõepoolest inspireerivad. Näiteks kaasab osa SEB Kasvuprogrammi ettevõtteid üliõpilastest praktikante, juhendavad doktoritöid, tegelevad teadusarendusega, publitseerivad tulemusi kaalukates väljaannetes ja jõuavad lausa patentideni.
Tasuta pitsa kontoris on tore, ent uue teadmuse loomist väärtustavas keskkonnas töötamine aitab küllap kiiremini edasi nii enesearengus kui karjääris. Ühtlasi on professionaalide arengu toetamine ja oma valdkonna edasi viimine oluline osa ettevõtte ühiskondlikust mõjust.
“Enda nii sotsiaalse kui keskkonna mõjuga arvestamine on muutunud viimastel aastatel väga aktuaalseks ka meie klientide seas. Järjest rohkem kliente pöördub meie poole, et investeerida puhtamatesse tehnoloogiatesse, aga ka et viia läbi näiteks olelusringi hindamine ning vastavalt strateegiat ja tegevusi kohendada. Samuti tullakse ideedega, millega soovitakse lahendada laiemaid ühiskondlikke väljakutseid - heaks näiteks on kood / Jõhvi Tehnoloogia kooli rajamine. Sarnast trendi oleme näinud viimasel ajal ka Ajujahis, kust võis käesoleval aastal leida ka Stories for Impacti tiimi,” kirjeldab Harri Tallinn, CIVITTA innovatsiooni valdkonna juht.
Stories for Impacti ettevõtete mõju hindamise näited kolme SEB Kasvuprogrammis osalenud ettevõtte põhjal:
1. Muulin
2. STACC
3. UP Catalyst
Sooline tasakaal ettevõtetes:
Lisainfo ja kontaktid www.storiesforimpact.com
Jaan Aps
Stories for Impacti tegevjuht