Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Auto - 05.06.2014
autoliising

Kasutatud auto ostmisel ei tohiks kiirustada

Kasutatud auto ostmisel ei tohiks kiirustada Foto: iStock

Sõiduki ostul on kõige olulisem hoiduda emotsiooni ajel ja müüja kiirustamisel tehtud otsusest. Lisaks tehnilise olukorra probleemidele võib kasutatud auto olla varastatud, registrist mahakantud või Eesti seadustele mittevastav.

Sõiduki ostul on kõige olulisem hoiduda emotsiooni ajel ja müüja kiirustamisel tehtud otsusest. Lisaks tehnilise olukorra probleemidele võib ilmneda, et auto on varastatud, registrist maha kantud või sootuks Eesti seadustele mittevastav. Viimased on küll harva esinevad näited.

Kasutatud autot ostes kontrollige kindlasti müüja tausta. Kõige usaldusväärsem on auto soetada ametlikust müügiesindusest või kasutatud autode müügile spetsialiseerunud ettevõttest. Ostes võimalike tehniliste puudustega auto eraisiku käest, võib osutuda hilisem probleemi lahendamine mõnevõrra keerulisemaks. Infot müüja tausta ja maksehäirete kohta saab Krediidiinfo, Äriregistri ning Maksu- ja Tolliameti kodulehelt, aga ka internetist ja suhtlusportaalidest.

Müüja ja ostja vahel tuleb alati sõlmida kirjalik ostu-müügileping kahes eksemplaris ja soovitatavalt maksta pangaülekandega, et tehingust jääks jälg. Lepingus on fikseeritud auto müüja, hind, sõiduki andmed, lisavarustus, seisukord ja läbisõidu näit.

Maanteeameti registreerimistalituse peaspetsialist Sulev Villi sõnul puutuvadki nemad enim kokku valskustega, mis on seotud ostetava sõiduki dokumentatsiooniga.

Peamiselt nõustuvad ostjad allkirjastama müügidokumente, nagu nad oleksid sõiduki soetanud otse välisriigi isikult, mitte Eesti müügiplatsilt".

Kaua müügis olnud auto võib tähendada, et sellega ei ole kõik korras. Eestist pärit sõiduki puhul tasub kontrollida Eesti Liikluskindlustuse Fondi kodulehel www.lkf.ee võimalikke avariisid, samuti küsida auto ajalugu sõiduki tehasetähise ehk VIN-koodi alusel vastava margi esindusest. Jälgige, et VIN-kood on sama, mis dokumentidel.

Kindlasti tasub vaadata suurte autoturgude portaale ja võrrelda Eestis pakutavaid autosid analoogsetega Euroopa Liidus. EList ostes lisandub aga auto maksumusele transpordi-, kindlustus- ja registreerimistasud. Teisest liikmesriigist ostetud ja seal registreeritud kasutatud transpordivahendi ostmisel eraisik Eestis makse tasuma ei pea.

Välismaalt vahendajalt ostmise puhul tuleb enne kindlaks teha, kas tal on olemas volitused auto edasimüügiks ja kuidas jaguneb vastutus võimalike probleemide korral vahendaja ja müüja vahel. Võõrkeelse lepingu puhul tuleb olla kindel, et kõigest saadakse õigesti aru.

Kolmandate riikide turule toodetud sõiduki puhul võib selle registreerimisel Eestis tekkida lisakulutusi üksiksõiduki kinnituse, vajalike ümberehituste jms osas. EList väljapoole toodetud autod võivad küll mõnes liikmesriigis registreeritud olla, kuid see ei pruugi tähenda, et sealset üksiksõiduki kinnitust Eestis tunnustada saaks, kuna sellekohased nõuded on riigiti erinevad. Kolmandast riigist transpordivahendi ostmisel tuleb esitada Maksu- ja Tolliametile kirjalik tollideklaratsioon ning tasuda tollimaks ja impordi käibemaks.

Väljastpoolt ELi autot ostes võib tekkida ka muid komplikatsioone. „Kui on vaja enne registreerimist midagi päritolu riigist täpsustada, siis siin on kõige raskem vastuseid saada Lõuna-Euroopa riikidest,“ nendib Vill. Sõiduk ei ole käibemaksuseaduse mõistes kasutatud, kui ostmise hetkel on auto esmasest registreerimisest möödunud vähem kui 6 kuud või kui sellega on sõidetud alla 6000 kilomeetri. Sellisel juhul tuleb eraisikul Eestis tasuda käibemaks, olenemata sellest, kas ostmise hetkel on käibemaks tasutud või mitte.

Tehniline seisukord

Autot üle vaadates pöörake tähelepanu auto üldisele seisukorrale, dokumentidele ja võimalikule avariilisusele. Kontrollida tuleks ka mõõdikuid. Näiteks on vähetõenäoline, et kümme aastat vana auto läbisõit on vaid 100 000 – 200 000 kilomeetrit.

Kapoti all tasub jälgida ka mootoriõli, jahutusvedeliku ja pidurivedeliku taset. Hea välisilmega läikival sõidukil võib esineda esmapilgul mittenähtavaid puuduseid: kerevigastusi, roostekahjustusi ja tehnilisi probleeme. Kindlasti tuleb teha proovisõit, et teada saada, kas rool kisub, masin undab, kolksub vms. Kõige parem on lasta sõiduk sõltumatul asjatundjal üle vaadata.

Kontrollige sõiduki registreerimistunnistuse õigsust – kas sõiduki esmase registreerimise kuupäev, mark, mudel, värvus vastavad kirjasolevale. Ärge usaldage auto teenindusraamatut, vaid läbisõitu võiksid tõendada kuluarved teeninduse, vahetatud varuosade ja remondi kohta. Kehtiv tehnoülevaatus ei tähenda alati, et sõiduk on ka ostuhetkel korras.

Veel tuleks vältida müügiplatsil tehtud eripakkumisi, sest reeglina müüakse nii autosid, mille puhul võib põhjalikum eelkontroll paljastada ebameeldivaid üksikasju. Sõiduki vigadega, millest müügi puhul ei räägitud, tavaliselt Maanteeameti poole ei pöörduta ja siin ei saagi Maanteeamet abi anda.

Artikkel põhineb Maanteeameti, Tarbijakaitseameti ning Maksu- ja Tolliameti koostöös valminud juhenditel.

 


Getter Orusalu
vabakutseline ajakirjanik

 


Veel artikleid

Arhiiv

Uus sõiduk kiirelt ja mugavalt

Uus sõiduk kiirelt ja mugavalt

  • Uued ja kasutatud autod
  • Lihtne asjaajamine
  • Hea kindlustuspakkumine

Liisingust lähemalt

 

Jälgige meid

 
S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.