Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Kodupank ärikliendile

Innovatsioonilabor 2017

Innovatsioonilabor toimus juba neljandat aastat. Sel aastal keskendus üritus väikeste ja keskmise suurusega ettevõtete kiirele ja jõulisele kasvule.

Üritusel jagasid ligi 220 osalejale oma kogemusi Eesti ettevõtjad ja rahvusvahelised eksperdid.

Konverents Innovatsioonilabor toimus kõigis Balti riikides, kokku ligi 600 osalejaga.

Patrick van der Pijl: uue ärimudeli eeldused ulatuvad fännibaasist partnerlussuheteni

Uute ärimudelite puhul tuleb arvestada mitte ainult tehnoloogia ja digitaalsete lahendustega, vaid lugematute teiste teguritega, mis ulatuvad brändi fännibaasist kuni eristuva organisatsioonikultuurini, rääkis SEB korraldatud konverentsil Innovatsioonilabor 2017 Hollandi äristrateeg ja konsultant Patrick van der Pijl, keskendudes ettekandes kõige suurema kasvupotentsiaaliga ärimudelitele.

Van der Pijl tõi ettekandes esile kümme soovitust ettevõtjatele, kuidas kasvatada oma äri eksponentsiaalselt ehk mitte kümme protsenti, vaid kümme korda.

Loen edasi

Näiteks tuleb endalt küsida, kas ettevõte lahendab paljude inimeste probleemi ning ei ole nišitoode või –teenus. Kas on olemas fännibaas, mis tõesti armastab su brändi ja reklaamivad seda sinu eest, nagu näiteks Apple’i või Tesla puhul. Kas on olemas digitaalsed kanalid ning saab pakkuda informatsioonil põhinevaid teenuseid. Van der Pijli sõnul on tähtsad erinevad tuluvood: „Airbnb ei teeni tulu mitte ainult turistidelt, vaid ka korteriomanikelt.“ Kas protsessid on skaleeritavad ning kui hästi õnnestub ettevõttel analüüsida andmeid, mis on uus valuuta. Van der Pijl rõhutas ka partnerite kaasamise tähtsust, sest kõike ei pea ise tegema – näiteks kasutab Netflix Amazoni veebiservereid – ning ülimalt oluline on tagasiside kogumine.

Lisaks Netflixi ja Zappos.com’i kogemuse tutvustamisele tõi van der Pijl ettekandes ühe näitena esile Taxify, mille platvorm ühendab „sind ja mind juhtidega. Eksponentsiaalne on siin lihtsus, millega viia kokku kliendid ja juhid,“ mainis van der Pijl.

Van der Pijli sõnul oli maailm varem palju etteaimatavam ning tänapäeval tuleb hakkama saada määramatusega, kuid probleem on selles, et üle poole inimestest ei armasta määramatust. „See tähendab paljudele kontrolli kaotamist ning määramatusega kaasneb risk ning riski peetakse halvaks.“

 

Arno Kütt: vajadus toob endaga kaasa ettevõtte innovatsiooni

Iga ettevõtluses võetud riskiga on kaasas käinud kõhklused, et kellele ja milleks seda vaja on, kuid tänaseks on kõik kuhjaga ära tasunud, ütles ettevõtte Cleveron asutaja ja omanik Arno Kütt SEB korraldatud konverentsil Innovatsioonilabor 2017.

Tema sõnul ei ole innovatsioon kindlasti raketiteadus, vaid midagi, mis tõmbab ettevõttele hoo sisse. Küll aga on Küti sõnul mitmeid näiteid, kus ettevõte sõidab ühel hetkel enda inertsiga innovatsioonist üle ning see toob kaasa seisatumise.

Kütt ei pea enda 1991. aastal asutatud pildiraame tootvat äri kuidagi innovaatiliseks. Küll aga võib selle musternäiteks pidada sealt tänaseks välja kasvanud pakiautomaate valmistavat ettevõtet Cleveron.

Loen edasi

Sisustuskaubamaja ON24 algusaastatel seadsid mehed kõrgemad sihid, kui luua enda äri tavalisele veebipoe platvormile. „Kuna algkapitali oli vähe, sai meile üsna kiiresti selgeks, et peame looma ärimudeli, kus müüme kauba enne hankimist maha ning seeläbi saame hakkama ka ilma ladudeta. Sellest kasvas välja tarkvara, kus eri firmad panevad ise enda tooted meie lehele üles ning meie peame vajutama ainult accept-nuppu,“ sõnas Kütt.

Üsna pea ilmnenud logistikaprobleem sundis ettevõtet tegema järgmisi samme. „Kuigi meile tarneteenust pakkuv firma toimetas mööbli õige aadressini, siis kliendid seisid tihti probleemi ees, kuidas näiteks diivan ise kortermaja kolmandale korrusele saada. Kui selliseid pöördumisi hakkas meie klienditeenindusse tihedamini tulema, olime sunnitud looma enda logistikafirma,“ selgitas Kütt.

„Ühel hetkel tahtsid meie teenust osta ka teised sellist tüüpi kauplused, kelle vajadustesse süvenedes mõistsime, et peame looma iseteenindusliku postkontori,“ ütles Kütt. Kuna Saksamaal toodetud automaadid ei sobinud, otsustas Cleveron enda jõududega hakkama saada. „Kahe nädala pärast oli esimene prototüüp valmis,“ sõnas ta.

Kiiresti lisandus pakiautomaatidele SMS-teavitus ning sahtlite kasutuselevõtt, mis aitas pakkide arvu ruutmeetril suurendada kaks korda. 2012. aastal tutvustas ettevõte pakirobotite kontseptsiooni ning 2016 võeti Eestis esimene kasutusele. Kütt kinnitab, et tänu tehnoloogia arengule ja innovatsioonile müüvad nad pakiautomaate kordades odavamalt kui algusaastatel.

Arno Kütt lubab, et Cleveroni ootab järgmise sammuna ees droonide kasutuselevõtt, mis hakkavad kaupa otse inimestele koju paigaldatud spetsiaalsetesse kõrgetesse postkastidesse tooma.

 

Priit Kallas: Iglusauna edu taga on kõrge hind

Väli- ja elamussaunade kaubamärgi Iglusaun edule aitas kõvasti kaasa otsus rõhuda rahvusvahelisel turul kvaliteedile, mitte hinnale, ütles konverentsil Innovatsioonilabor 2017 esinenud Iglusauna turundust ja koostööprojekte juhtiv Priit Kallas.

Väiketootja ekspordikogemusele keskendunud Kallas meenutas, et ettevõte sisenes turule 2014. aastal, mil positsioneeriti ennast konkurentide pakutavatele tünni- ja torusaunadega samasse hinnaklassi. „2015. aastal lõime brändi Iglusaun, mis tähendas suhteliselt kõige kallimat välisauna ning hakkasime rõhuma kvaliteedile, mitte hinnale: kui konkurendid müüsid Eesti turul torusauna 4000 euroga, siis meie kahest Iglusauna 6000 euroga,“ ütles Kallas. Aastal 2015 investeeris Iglusaun Eestis brändi ja turundusse summa, mis ulatus 50 protsendini eelnenud aasta käibest.

Kallas rõhutas ideede ja teostuste kaitsmist, sest kõigil Iglusauna toodetel on kinnitatud tööstusdisaini kaitse.

Loen edasi

Kuna tänaseks on Iglusaunal edasimüüjad 17 välisturul, siis tuli jälgida erinevaid standardeid sihtturgudel, et iga turu jaoks oleks võimalik teha sinna sobiv toode. „Kliendikogemuse testimine on ülimalt oluline, sest asi on sageli detailides. Soomlased ütlesid meile korduvalt, et „toode ei ole valmis“, kuid nüüd peale kahte hooaega tundub, et saime asja korda,“ ütles Kallas.

Iglusaun valmib täielikult käsitööna, kuid tootmisprotsesside arendusel on eeskujuks võetud Ford ja Toyota.. Tootmiseks vajalik tarkvara on pilvepõhine, mis on kõige lihtsam lahendus. Seitsme inimesega tootmises suudab Iglusaun valmistada 500 ühekohalist sauna aastas. Suur küsimus oli sauna kumer kuju, mis nõudis enda konstrueeritud eraldi metallist pinke liimpuidust materjali painutamiseks.

Tänaseks on Iglusauna edasimüüjad 17-s riigis ning kahe aastaga on müüdud 500 toodet. „Oled täpselt nii hea, kui on su kõige kehvem edasimüüja,“ märkis Kallas. Kallase sõnul tasub väiketootjal mõelda ka otsemüügile lõpptarbijatele, mis pole keeruline ja millega kaasneb suurem marginaal.

Kallas tõstis esile häid kogemusi SEB innovatsiooniinkubaatorist, kus talle meenus Alar Kolki küsimus, et kuidas jõuab Iglusaun niikaugele, et kliendi käest10 aastat pärast ostu küsida veel teise 8000 eurot.

 

Allan Parik: kümnekordne kasv on uus eesmärk ettevõtluses

Maailma väärtuslikumad ettevõtted on teinud sel kümnendil läbi ülikiire kasvu, mida mõõdetakse mitte protsentides, vaid kordades, mis võiks olla uus eesmärk, ütles SEB juhatuse esimees Allan Parik Tallinnas toimunud konverentsil Innovatsioonilabor 2017.

Sõnavõtus eksponentsiaalse kasvu ajastule keskendunud Parik ütles, et ettevõtlus on sisenenud murrangulisse ajajärku, kus eesmärk ei ole lineaarselt kasvada 10 protsenti, vaid 10 korda. „Ettevõtlusaktiivsus kasvab plahvatuslikul ja palju uusi globaalseid ettevõtteid tuleb peale, aga suur küsimus on, kas nad on edukad ka 5, 10 või 50 aasta pärast,“ ütles Parik.

Loen edasi

Väärtuslikumate ettevõtete kasvu üheks aluseks on uus digitaalne platvorm. „Kui võrdleme maailma kõige väärtuslikumaid ettevõtteid turukapitalisatsiooni alusel, siis TOP5-s on ainult üks ettevõte, kes oli seal ka 15 aastat tagasi – Microsoft. Ja nemad on tarkvarapõhise ettevõttena suutnud kasvatada oma väärtust. Ülejäänud ettevõtted on täiesti uued,“ ütles Parik.

Parik viitas William P. Barnetti uuringule, et edukad tehnoloogiaettevõtted on nii-öelda avastatud, mitte planeeritud.

Pariku sõnul tuleb ettevõtluse arendamisel mõelda sellele, kes on meie lõppklient ning innovatsiooniga on tulnud uus mõõdik: klientidega tehtud eksperimentide arv. „Katsetuste tegemine pärineb laborist ning see vaatenurk tuleb võtta tavapärasse ärisse,“ märkis Parik.

Pariku sõnul ei ole kunagi varem SEB klientideni jõudnud nii palju uusi lahendusi ja tooteid kui viimase kuue kuu jooksul: eAkadeemia, videokohtumised ja kasvuprogramm on vaid mõned näited. Sel kevadel klientide käsutusse antud innovatsioonikeskuses on tänaseks juba üle 500 ettevõtja osalenud erinevatel äri edendamise üritustel. „Innovatsioonikeskuse südameks on kasvuprogramm ettevõtetele, kes soovivad kasvada, aga mitte samas rütmis turuga, vaid oluliselt kiiremini,“ märkis Parik.

 

Magnus Wester

 

Patrick van der Pijl (Holland)

Ettevõtja, kõneleja, disainimõtleja ja ärimudeli strateeg
Linkedin
www.businessmodelsinc.com

Loen lähemalt
Patrick on üks bestselleri Business Model Generation taustajõududest. See on raamat, mida müüdi üle miljoni eksemplari 37 keeles. USA Today nimetas raamatu 12 parima äriraamatu hulka läbi aegade. Patrick avaldas hiljuti raamatu Design a Better Business, uued vahendid, oskused ja hoiakud strateegiaks ja innovatsiooniks. Raamat on Amazonis uute strateegiaraamatute rubriigis kohal nr 1. Patrick asutas 2009. aastal ülemaailmse strateegia ja innovatsiooni teemalise disainiettevõtte Business Models Inc kontoritega USA-s, Ühendkuningriigis, Euroopas, Austraalias ja Taiwanil.
 

Magnus Wester (Rootsi)

Ericsson BU Cloud & IT äriüksus
Linkedin

Loen lähemalt
Magnus Wester on töötanud erinevatel innovatsiooni ja äriarendusega tegelevatel ametikohtadel. Ta on innovatsiooni „jutlustaja“ ja -ettevõtja Ericssonis ning juhib täna Ericssoni kommunikatsiooni väga dünaamilises ja muutuvas majandusharus, kus Ericsson tegutseb.
 

Arno Kütt (Eesti)

Cleveron
www.cleveron.eu

Loen lähemalt
Arno Kütt on Eesti suurima mööblimüüja ON24, SmartPOST-i ja Cleveroni käivitaja.
 

Priit Kallas (Eesti)

iglusaun.ee

Loen lähemalt
Priit Kallas on töötanud 15 aastat turundusvaldkonnas. Viimased kolm aastat on Priit seotud olnud Iglusaunde tootmisega. Iglusaunade näol on tegu omapärase väliskujuga käsitööna valminud disainsaunaga. Nende kolme aasta jooksul on müüdud pea 500 toodet kokku 15 riigis üle Euroopa.
 

Peeter Koppel

Innovatsioonilabori moderaator

Loen lähemalt
EBS haridusega Peeter Koppel oli aastatel 2006–2008 investeeringute juht ettevõttes Evli Securities AS ja varasemalt nii aktsia- kui valuutamaakler Sampo Pangas ja SEB Pangas. Alates 2008. aastast kuni tänaseni töötab Koppel SEB Pangas privaatpanganduse strateegina, kus tema ülesandeks on jõukate eraisikute varade investeerimine. Peamiselt vastutabki ta investeerimisportfellide allokatsiooni ja tootlikkuse eest. Samuti on tema ülesandeks investeerimisteemaline kommunikatsioon klientidega.
 

 

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.