Ava kodulehe mobiiliversioon Üles

Foorum

Ettevõtlusega alustamine - 06.11.2014
ettevõtlus | oma äri | strateegia

Hea ärimudeli toimivad saladused

Hea ärimudeli toimivad saladused Foto: SEB

Tihti räägitakse ärimudelitest ja nende olulisusest. SEB äriinnovatsiooni juht Mart Maasik selgitab lähemalt, mis need on, kuidas neid kasutada ja millised on parimate ärimudelite saladused.

„Ärimudeli kõige lihtsam definitsioon on ettevõtte väärtuse loomine ja selle eest tulu teenimise süsteem ehk see, mida ja kuidas me oma klientidele pakume ja kuidas neilt selle eest raha saame,“ ütleb Maasik ülevaatlikult. Ta toob võrdluseks, et ärimudel on justkui maja arhitektuur, millel on kindlad komponendid ja osised ning mis peab ümbritsevasse konteksti sobituma.

Kõige tähtsam on leida klient

Tundub, et kõik algab vundamendist ehk tootest või teenusest, kuid tegelikult võiks Maasiku sõnul alustada hoopis kliendist. „Levinud on arusaam, et alustajal ettevõtjal on kõigepealt olemas toote või teenuse lahendus ja alles seejärel hakatakse sinna ümber vaatama klienti ja tema vajadust. Tegelikkuses võiksid ettevõtjad esmalt defineerida hoopis oma kliendi, tema probleemi ja sellele loodava lahenduse,“ soovitab ta ärile uue nurga alt läheneda.

Kui ärimudeli loomise esimene oluline etapp ongi kliendi probleemi selgitamine, siis teine samm on sellele lahenduste välja pakkumine. Kolmandaks tuleb need kaks kokku viia.

Ärimudel võib pakkuda teistmoodi lahendusi

Sageli on just ärimudel see, mis ettevõtteid üksteisest eristab, edukaks teeb. Ainulaadseid ja täiesti uusi vajadusi on raske – kui mitte võimatu – välja mõelda, aga mõnele tootele või pakutavale teenusele uutmoodi lähenedes võib luua suure erinevuse. Maasik toob näite Ajujahi eelmise aasta finalistist Taxifyst: „Taksosid on tellitud läbi aegade, kuid uudse ärimudeli ja mobiilikanali kasutuselevõtuga lahendas meeskond kliendi mure hoopis uutmoodi, luues sellega justkui uue toote.“

Õige ärimudeli leidmiseks soovitab Maasik kogu maailma ja selles toimuvat vaadata avatud meele ja tähelepaneliku pilguga, sest vajadusi, mida uutmoodi rahuldada, leidub kõikjal. Nii on näiteks täiesti isesuguste ärimudelitega lennukompaniid Finnair ja Ryanair, kuigi mõlemad pakuvad täpselt sama teenust. Vahe on lihtsalt selles, et nende lahendused klientidele on erinevad.

Need elulised näited viitavad selgelt, et ärimudel peab olema viimistletud, läbiproovitud ja paika loksutatud, siis ettevõte toimib. „Läbi tuleb mõelda ka äri igapäevane toimimine. Selle alla kuuluvad töötajad, partnerid, ressursid ja vajalikud tegevused, mis valitavat ärimudelit toetaksid,“ räägib Maasik. Tõehetk saabub alati aga siis, kui kulud kõrvutatakse tuludega. „Kõige edukamad ärimudelid on need, kus tulu teenitakse mitmetest allikatest ja eri osapooltelt,“ tõstab ta esile.

Lugege lisaks: Väikeettevõtjate nõustamine toetab äri

Sama toode, mitu ärimudelit

Heaks näiteks ärimudelite evolutsioonist on muusikatööstus, mille toode – muusika – on alati olnud sama, ärimudelid on aga viimase 10 aastaga oluliselt muutunud. „CDde müük jõudis kõigepealt iTunesi kaudu internetti, kuid praegu läheneb Spotify muusikale hoopis uutmoodi. Kõigil on sama toode, kuid viis, kuidas nad teenuse kliendini viivad ja neilt raha saavad, hoopis teine,“ ütleb Maasik.

Lõpetuseks sõnab ta, et tugev ärimudel on skaleeruv ehk selline, mida on võimalik globaalseks muuta. „Heal positsioonil on virtuaalsete teenuste ärimudelid, mis suudavad teenindada kliente üle maailma.“

Ärimudel on ettevõtte alustamise juures olulise tähtsusega. „Toode või teenus võib olla hea, kuid võtmeküsimused on, kas klient vajab seda, kas seda suudetakse tõhusalt temani viia ja millisel moel kliendilt raha saada,“ võtab Maasik teema kokku.

Vaadake ettevõtte ärimudeli nõustamist tutvustavat videot.

 

 


Getter Orusalu
vabakutseline ajakirjanik

 

Veel artikleid

Arhiiv

Jälgige meid

 
  • Tellige alustava ettevõtja lood oma postkasti

    Tellin

Kas olete oma äri alustamiseks valmis?

Tehke test ja saate teada!

S|E|B

Tähelepanu! Teie veebilehtiseja ei vasta SEB kodulehe külastamiseks vajalikele nõuetele. Palun vahetage veebilehitsejat või seadet, millega te veebilehte sirvite.

Attention! Your web browser does not correspond to the requirements needed to visit SEB website. Please change web browser or device that you use for browsing the site.

Внимание! Ваш браузер не отвечает требованиям, необходимым для посещения сайта SEB. Просим поменять браузер или устройство, при помощи которого вы производите поиск в браузере.